mandag den 5. juni 2017

To whom it may concern

"Your value does not decrease 
based on someone's inability 
to see your worth."

Hej.

Jeg hedder Malene og jeg er bogblogger og anmelder.
Bogbloggen her er min hobby, noget jeg gør frivilligt og selvfølgelig gør i min fritid.

Det er en hobby jeg sætter mange timer og kræfter af til, for at den fuldføres helt hundrede procent korrekt og helt i min ånd. En hobby, jeg til september har dedikeret fire år af mit liv på - godt nok med sporadiske pauser og med stilhed herfra, når hverdagens stress og jag har fyldt lidt for meget, men stadigvæk: fire fantastiske og frivillige år. 


Ind i mellem modtager jeg anmeldereksemplarer; bøger tilsendt fra forfattere, forlag eller andre mennesker inde for bogbranchen, som jeg modtager i bytte for en ærlig anmeldelse, og min måde at anmelde på foregår nogenlunde således:

🕮 Jeg sætter mig til rette og læser den omhandlende bog. Undervejs noterer jeg sider, citater og situationer i bogen, som har gjort et indtryk af en eller anden art og det er de ting, der senere bliver grundlaget for min anmeldelse. Dét jeg arbejder ud fra.
🕮 Så skal anmeldelsen skrives, hvilket nogle gange er en ret ligetil proces og andre gange skriver, sletter og skriver jeg i flere timer, fordi det er mine tanker, jeg skal have skrevet ned og forklaret på bedste vis, så også mine læsere kan forstå dét, som jeg har kørende rundt foroven. 
🕮 Derudover skal der også lige tages et billede af den omhandlende bog - flere faktisk, da jeg minimum bruger to til hver anmeldelse og billedet selvfølgelig skal være helt rigtigt. Der bliver taget minimum tyve billeder af hver bog, hvorefter jeg så vælger og vrager mellem de, jeg synes bedst om og nogle gange falder jeg ikke for noget billede og så starter jeg forfra. 
🕮 Så begynder redigeringsfasen, hvor billedet rykkes, roteres, beskæres, får tillagt effekt af den ene og anden art, så begge billeder passer sammen, men også har det lys og den kulør, som jeg synes passer til historien. 
🕮 Nu skal det hele sættes sammen i et indlæg. Citat øverst, billeder, antal stjerner, hurtige fakta om bogen, derefter en beskrivelse af bogen, så lidt af min anmeldelse, endnu et citat eller to fra bogen og så resten af anmeldelsen.
🕮 Til slut skal anmeldelsen deles, hvilket den, naturligvis, først bliver på bloggen. Så bliver indlægget delt på bloggens facebookside, eventuelt forlagets side, hvis de har givet udtryk for at ønske dette, så tilføjer jeg den på Goodreads, hvorefter den automatisk bliver delt på Twitter og til slut, hvis jeg husker og når det, bliver et billede af bogen og en kort opsummering af bogens anmeldelse også delt på Instagram: altså deler jeg min anmeldelse i hvert fald 4-5 forskellige steder med vidt forskellige følgere, så anmeldelsen kommer så langt ud, som mine evner rækker.

Hver evig eneste bog får samme opmærksomhed og det er ikke noget der tager mig fem minutter. Tværtimod tager det mig flere timer; halve dage og mange kræfter ved siden af mit daglige arbejde og andre forpligtelser, men jeg gør det gerne. For denne blog er mit lille fristed og jeg elsker alt hvad den indebærer og hvad jeg kan og oplever med den.
Jeg synes at du, forfatter, forlagsperson eller andet menneske i bogbranchen skal huske dette: jeg gør det, fordi jeg gerne vil og fordi jeg nyder det jeg gør. Jeg gør det frivilligt, fordi jeg elsker det. Til tider får jeg din/jeres bog som tak og det er jeg virkelig glad for.
Hvis du har konstruktiv kritik, tager jeg glædeligt imod den og jeg er altid frisk på en snak om både dit og mit arbejde, igen: fordi jeg elsker det jeg gør.

Hvad jeg tværtimod ikke elsker er uberettigede sure opstød, at blive hundset med (helt ærligt!), eller at blive fremstillet som en usamarbejdsvillig, utaknemmelig eller useriøs bogblogger og anmelder, på grundlag af forventninger du havde, men ikke har gjort klare for mig fra start af.
For jeg ved nemlig, at jeg gør alt i min magt, for at få noget godt ud af vores samarbejde; så hvorfor gør du ikke det samme?
Jeg blogger ikke for dit skulderklap, omend det er rart at få den slags, men det betyder ikke, at jeg ikke vil behandles ordentligt eller med respekt. Jeg ved hvad mit arbejde er værd og det kan aldrig være min fejl, at du ikke kan anerkende det.

Det er vigtigt for mig at understrege, at det er langt fra alle der opfører sig uacceptabelt eller respektløst overfor os bogbloggere, men det er ingen hemmelighed at det rent faktisk sker.

Jeg bliver selvfølgelig lige overrasket hver gang det enten sker for mig, eller jeg hører om det fra mine medbloggere og jeg ærgrer mig virkelig over, at det ene lille bitre korn i ny og næ, skal komme og ødelægge den mark, vi alle kæmper sådan for at pleje og gro smuk. 

Til dig, min kære medblogger, vil jeg også gerne sige nogle ting.
Jeg vil sige, at jeg synes, at du gør et hammer godt arbejde.
Jeg ved, hvor meget du knokler for at opnå, det du gerne vil og jeg ved, hvor mange timer og kræfter du ligger i denne hobby, som vi har til fælles.

Du er dygtig og jeg håber aldrig, at du vil føle dig utilstrækkelig, for jeg ved, at du gør alt du kan, for at få et godt slutresultat.
Et kæmpe kram til dig og husk endelig, at jeg er vildt stolt af dig og dit arbejde og er evigt taknemmelig for, at du er en del af vores lille bogbloggersamfund.

6 kommentarer:

  1. Et super fint indlæg, søde Malene. Jeg har taget mig en smule frihed og delt, da dine tanker har et vigtigt budskab �� Jeg er glad for, at forlagene sender bøger mm til mig, men jeg er ikke overvældet af taknemlighed. Jeg ser det mere som et gensidigt samarbejde, men jeg har da også en forventning om, at blive respekteret. Som den humanist jeg nu er, så tror jeg ikke på, at alt kan omsættes til tal på bundlinjen, og jeg tror også, at bogbloggernes arbejde rækker langt længere end som så - særligt hvis forlagene blev en smule bedre til at bruge anmeldelserne.
    Husk at du er fantastisk, og gør et godt og flot arbejde på bloggen ❤️

    SvarSlet
    Svar
    1. Du skal være så velkommen til at dele. <3
      Jeg er så enig - det er et samarbejde og ikke en tjeneste for dem eller os. Jeg er super træt af, at vores slid ikke bliver set som et arbejde ...
      Og netop: hvis de nu også brugte anmeldelserne ...

      I lige måde, søde Karina! Kram <3

      Slet
  2. Som forfatter er jeg super taknemlige for de anmeldelser jeg får ind på mine bøger, og jeg deler dem uanset om de er ligegyldige, positive eller uddeler konstruktiv kritik. Men som i et hvert andet samarbejde har jeg nogen forventninger til anmelderne. Når man som forfatter eller forlag forhører sig om anmeldere til et værk, forventer vi også at der kommer en anmeldelse inden for rimelige tid. Hermed ikke sagt at anmelderen ikke skal have tid til at overstå andre værker der er kommet ind før en selv, og dermed ikke sagt at anmelderen ikke også har et arbejdsliv og familieliv at passe, men dog inden for en rimelig periode. Jeg har hørt om forfattere der sommetider har ventet op til 2 år på en anmeldelse, for så blot at få beskeden om at anmelder ikke vil lave anmeldelsen alligevel(Jeg har gudskelov ikke selv oplevet det). Det er helt fair at trække sig ud af et samarbejde, men jeg synes ikke 2 år er en rimelig periode at lade en forfatter vente i. Hvis man som anmelder har så lang ventetid på sine anmeldelser, vil det være mest rimeligt at sige fra over for forfatteren/forlaget, inden de sender bøger ud.
    Men jeg går ud fra at det er mere undtagelsen end reglen. Igen tror jeg det er super vigtigt at forventningsafstemme før man opretter et samarbejde, og holde kontakt undervejs i processen, hvis noget skulle komme i vejen. Og jeg tænker også at en anmelder til hver en tid kan afbryde et samarbejde hvis de ikke rigtig bliver fanget af bogen - men jeg synes så også at det burde en anmelder have fundet ud af inden 2 år.
    Men personligt er jeg glad og taknemlig for enhver anmeldelse der kommer ind, og deler dem gladeligt på sociale medier og foreslår bloggere med gode anmeldelser(ikke nødvendigvis positive - men uddybende og begrundede anmeldelser) til andre forlag og forfattere. For i min optik så gør I et meget vigtigt stykke arbejde, og I har min dybeste respekt. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er bare så hammer vigtigt, at hvis man har nogen form for forventninger til hinanden, at man gør dem klare i starten, således at det ikke giver frustrationer hos nogen parter, når disse ukendte forventninger ikke bliver indfriet.
      Vi som bloggere har helt klart også et ansvar for, at få det stykke arbejde, vi har takket ja til, gjort og 2 år er jo på ingen måde rimeligt, hvis aftalen har lydt på noget andet.
      Det er jo helt klart et spørgsmål om kommunikation og vi kan altid blive bedre til det. :-)
      Det her med bøger og anmeldelser er jo, forhåbentligt, noget alle parter brænder for, så det er så ærgerligt, at det nogle gange skal være så svært.

      Slet
  3. SÅ vigtigt et indlæg, og jeg knuselsker det. <3

    SvarSlet