fredag den 31. marts 2017

Læsevanskeligheder hos unge: Anbefalinger fra en boghandel

"We read to know we're not alone." 


Som nogle af jer nok efterhånden har fået med, er vi en gruppe bogbloggere der i denne uge har fokus på læsevanskeligheder hos unge. Bøger er en glæde vi har til fælles og vi ønsker selvfølgelig at dele den glæde med alle de der er interesserede - også dem, der måske har lidt sværere ved at give sig i kast med læseoplevelserne end andre.

I dag er det min tur til at komme med nogle inputs og eftersom jeg til daglig arbejder i en boghandel, hvor problemet ind i mellem opstår; dét med at skulle finde en spændende og god bog, uden at den bliver alt for svær og indviklet, valgte jeg at tage kameraet med på arbejde og gå på 'jagt'. For hvor mange spændende og letlæselige bøger har vi egentligt på hylderne til hverdag, uden at det bliver for barnligt for de unge?
Det var en del sværere end jeg lige havde forventet, men jeg synes selv, at vi kom frem til nogle ret gode bud! 


Til de klassikerinteresserede fandt vi Bent Hallers 'Kaskelotternes sang', der handler om at være ung, overmodig og tro, at man er usårlig og 'Brødrende løvehjerte' af Astrid Lindgren, der handler om sorg, kærlighed og om at kæmpe for dét man tror på.
Begge bøger er børnebøger og derfor har de et lettere sprog, men de er også nogle smukke, dybe, spændende og lærerige bøger, som unge og voksne bestemt også kan få utroligt meget ud af.


På ungdomsreolerne fandt jeg 'Skæbnens kald', der er den 2. bog i Haidi Wigger Klaris' trilogi 'Dæmonherskernes arving' - jeg anbefaler helt klart, at man starter med den første bog og derefter nupper de to andre med også. Det er en vildt spændende og god fantasyserie om det overnaturlige og så er de skrevet i et virkelig let og overskueligt sprog. 
'Harry Potter og det forbandede barn' og 'Fantastiske skabninger og hvor de findes' måtte jeg selvfølgelig også have med, fordi de er fyldt med den fantastiske magi fra Harry Potter-universet, men eftersom at de er udgivet som manuskripter, er de langt lettere at give sig i kast med, end den originale serie.
Derudover kan det også anbefales at kigge efter bøger fra Carlsens Sonar-serie, der er en masse realistiske ungdomsromaner, som henvender sig til de unge og de følelser de går rundt med i den alder. De kan dog sagtens nydes af folk i andre (ældre) aldre og der er nogle virkelig gode bøger iblandt, med det gode og overskuelige sprog, som vi leder efter.
Derudover har Carlsen også en Sommerfugle-serie, der henvender sig til et lidt yngre publikum og mest til piger, men der er helt sikkert også nogle bøger i den serie, der kan være meget relevante og som er gode.


Peter Madsens samlede udgaver af 'Valhalla'-tegneserien er en 3-i-1 pakkeløsning, da den både er en fryd for øjet med de smukke illustrationer, en god historie (og så endda på den lette tegneserie-facon) og også fyldt med spændende fakta om myterne bag historierne og andet ekstramateriale.
Hvis man er til de endnu lettere tegneserier, så har vi i butikken også nogle med Garfield, Elverfolket, Lucky Luke og mange flere - lidt til enhver smag og tegneserier er en perfekt måde at få en læseoplevelse på, uden at skulle dedikere sig selv til de tungere tekster. 
Sidst, men ikke mindst, anbefaler vi også Jesper W. Lindbergs 'Myter og mysterier'-serie, der er nogle af de bedste myter, linet op på en letlæselig måde i en interessant bog. Det er bøger både til drenge og til piger, til de nysgerrige og til bankebuksene (altså, mig f.eks ...) og til de, der gerne vil vide mere.

"Books are a uniquely portable magic."


Så er vi nået til indlæggets ende og jeg håber, at I er blevet lidt inspirerede. Jeg kan i hvert fald altid bruge ny inspiration, så hvis I har nogle anbefalinger i gemmerne, så skal I endelig bare smide dem af i kommentarerne! 

Husk endelig også at læse indlæggende hos mine medbloggere; Ea fra Chamberlains Bookcorner, Sofie fra Bogslottet, Irene fra Boghunden, Karina fra Crossing Journeys og Rikke fra Flyv med mig (Rikkes indlæg udkommer på søndag).

Derudover vil jeg til slut også lige linke til hjemmesiden Et liv som ordblind, hvor du kan finde hjælpemidler og guides til disse, samt råd til hvordan hverdagen kan gøres lidt lettere på trods af læsevanskeligheder. 

8 kommentarer:

  1. Spændende indlæg. Jeg kunne godt tænke mig samme type - men med voksenlitteratur. Altså let at læse, men stadig almindelige bøger, der ikke er de tynde læselet :0)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak! <3
      Det vil jeg lige have i baghovedet - det er slet ikke en dårlig idé! :-)

      Slet
  2. "Brødrene Løvehjerte" er et helt fantastisk eventyr ❤ Rigtig mange gode anbefalinger du har med ����

    SvarSlet
    Svar
    1. Absolut! Jeg elsker, at både børn og voksne kan få noget ud af historien. <3
      Tak, søde Karina!

      Slet
  3. Jeg er vild med det her projekt, og det er så super fin og vigtig en ting at gøre opmærksom på. Synes de her forslag er rigtig gode! Og meget varieret, så man kan finde lidt af hvert alt efter, hvem man skal finde en bog til :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak! Det har virkelig været en spændende fokus-uge - både for vores læsere, men også for os bloggere i mellem. :-)

      Slet
  4. Sikke nogle gode anbefalinger du fandt frem til! <3

    SvarSlet