fredag den 17. marts 2017

'Fantastic Beasts and Where to Find Them: The Original Screenplay' - J.K. Rowling

Jacob:
"Newt, I don't think I'm dreaming."
Newt:
"What gave it away?" 
Jacob:
"I ain't got the brains to make this up."



Titel: Fantastic Beasts and Where to Find Them: The Original Screenplay. Forfatter: J.K. Rowling. Udgivelsesår: 2016. Sidetal: 294. Forlag: Little, Brown Book Group.

Explorer and Magizoologist Newt Scamander has just completed a round-the-globe trip in search of the most rare and unusual magical creatures. Arriving in New York, he intends his stay to be just a brief stopover. However, when Newt's case is misplaced and some of Newt's fantastic beasts escape into the city, it spells trouble for everyone…


Jeg var lykkelig, da jeg sad i biografens bløde sæder og så 'Fantastic Beasts and Where to Find Them', sukkede over Eddie Redmaynes skønne (og skøre!) karakter, Newt, blev småskræmt af Colin Farrells lidt hårdføre karakter, Graves, og grinede over Dan Foglers gennemførte rolle som no-majen Jacob.

Jeg forsvandt ind i en fantastisk fortælling om fantastiske væsener, fyldt med fantastiske karakterer og en hulens masse fantastiske effekter. Konklusionen er her, hvis I var i tvivl, at det var ret fantastisk.
Manuskriptet kan selvfølgelig ikke måle sig med den ægte magi på skærmen (en sætning, jeg ikke siger ofte), men det var alligevel en ret god læseoplevelse. 

Jacob: 
"Tell me - has anyone ever 
believed you when you told 
them not to worry?"
Newt:
"My philosophy is that 
worrying means you suffer 
twice."

Alt det fik jeg lov til at genopleve mens jeg læste manuskriptet til filmen. Jeg blev suget direkte tilbage ind i New Yorks gader og sammen med Newt, Tina, Jacob og Queenie forsøgte jeg atter at løse den store gåde med de undslupne væsener og den dystre kraft, der terroriserede byen.
Jeg havde intet problem med at danne mig billeder af historien - hele filmen kørte jo forbi mine øjenlåg: igen både fniste og fnøs jeg igennem mig en masse scener, sukkede og gjorde store øjne ved de de mere følelsesladede eller skræmmende af slagsen og lod mig atter indhylle af J.K. Rowlings enestående magi.

2 kommentarer:

  1. Det er sådan en fin og smuk bog! Jeg glæder mig meget til at læse bogen, men også meget meget til at se filmen, når den udkommer lige om lidt :-)
    Håber at du har det godt søde ❤

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er det virkelig! Se endelig filmen først - det får du mere ud af! <3
      Tak, søde! Jeg håber også, at du har det godt! <3

      Slet