søndag den 12. februar 2017

Boglige vaner #7 - Genrelæsning


Jeg har aldrig følt mig begrænset i min læsning og jeg læser, heldigvis, sjældent bøger, som jeg ikke kan lide. Jeg har også altid været klar over, at især ét område i boghandleren tiltrækker mig. At inspirationen til ny læsning oftest findes det samme sted. Ungdomsbøger, YA, NA og hvadend der lige befinder sig inde for den gren er nemlig dét, jeg allerførst søger, når der skal findes nye bøger. Det er bestemt heller ikke en smal gren - der jo både fantasy delen, det dystopiske, det overnaturlige, det tøsede og meget mere - og jeg oplever oftest, at der er lidt til hvilket som helst humør, jeg nu er i.
Jeg bevæger mig derfor virkelig sjældent uden for min komfortzone og selvfølgelig er det noget jeg har været klar over, men det er dog aldrig noget jeg har tænkt videre over - det er jo bare sådan det har været. Punktum. 

Efter jeg er begyndt at arbejde i boghandleren, kan jeg dog pludselig godt se, høre og mærke, at der er utroligt mange bøger jeg går glip af, ved at holde mig i det spor, som jeg altid har befundet mig i. Der er lige en snes for mange kunder, der selv finder svaret på deres spørgsmål, fordi jeg ikke er helt med på vognen i deres favoritgenre og selv om jeg hverken kan eller vil være ekspert inden for alle genre, så kan jeg godt mærke begrænsningen nu og også en vis nysgerrighed for de bøger, størstedelen af kunderne søger. For hvad er det egentligt Elena Ferrante kan og hvad er det Merete Pryds Helle kan, siden 'Folkets skønhed' vandt 'De Gyldne Laurbær'? What's the fuzz med ham her Jussi og hvorfor vil folk så gerne læse om kaninjægere? 
Ungdomsbøger er hvad jeg elsker og brænder for, men der er også så uendeligt mange bøger, som jeg mangler at læse - bøger, jeg måske ikke har skænket en tanke før, men som jeg sender længselsfulde blikke efter nu. Det har måske også noget at gøre med, at jeg bliver ældre og at jeg ser verden igennem andre briller nu, end jeg gjorde for bare to år siden. I hvert fald er denne nye verden en, jeg virkelig gerne vil udforske mere.


Sidste år både ud i at læse to krimier og(!!) en biografi - alle tre store succeser og bøger jeg virkelig nød, men jeg kan stadig tælle på én hånd, hvor mange bøger af de to genre, som jeg egentligt har læst og det vil jeg gøre noget ved.

Jeg har derfor, som I måske også har set på min bingoplade, sat mig for at læse nogle bøger inden for de genre, jeg ikke besøger så tit og således udvide min horisont.
Jeg vil f.eks. gerne læse flere krimier og biografier - to genre, jeg indtil for nyligt har været overbevist om, ikke har været noget for mig, men som bl.a. de tre læseoplevelser sidste år, har vist mig at jeg tager fejl. 


Jeg glæder mig til at blive udfordret og til at kunne snakke med ved andre reoler, end lige præcis den skønne ungdomsreol og jeg tager hjertens gerne imod anbefalinger! 

Læser du meget bredt, eller holder du, ligesom jeg, dig mest til en særlig genre?
Er der eventuelt nogle bøger, enten krimier, biografier eller andre, som du synes jeg skal læse? Måske endda nogle, som du mener, ville være gode at starte ud med?

8 kommentarer:

  1. Jeg læser mest krimier, og jeg kan anbefale dig at læse serien om Harry Pole af Jo Nesbø, for dem elsker jeg virkelig <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for anbefalingen! Jeg har også hørt gode ting om Nesbø, så den vil jeg da lige se nærmere på! :-)

      Slet
  2. Jeg læser meget bredt - det er nærmest lettere at sige, hvad jeg IKKE læser (dvs. biografier og chick lit/romance).

    Mht. krimier er de, jeg er til, måske lidt for brutale til din smag, men du kan evt. prøve The Dresden Files, som er en skøn blanding af krimi, urban fantasy, noir og humor.


    Mvh
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha, ja så er det nok nemmere med en anden liste. ;-)

      Jeg tænker også, at jeg starter 'blidt' ud, men 'The Dresden Files' lyder faktisk ret interessant! :D Mange tak for anbefalingen!

      Slet
  3. Jeg har det også med at blive fanget i de samme genre igen og igen. Ikke nødvendigvis fordi de er de eneste jeg kan lide, men nok fordi jeg desværre er lidt af et vanemenneske når det kommer til min læsning.

    Selv er krimier også en af de genre jeg nok ikke har udforsket nær så meget som jeg burde have. Men det kan der jo heldigvis gøres noget ved. Nu er jeg igang med min første krimi i nok et år og håber bagefter at komme igang med lidt historisk faglitteratur. Endnu en genre som jeg har haft gode erfaringer med før, men af en eller anden årsag ikke læser reglmæssigt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Lige præcis - samme er jeg. Derudover hænger det også meget sammen med ens humør, tænker jeg.
      Det handler måske også om, at dét at læse en anden genre end hvad man normalt gør, kræver noget mere af én?

      Hvor er det spændende, at du prøver lidt nyt - held og lykke med det!

      Slet
  4. Du skal læse "Jeg lader dig gå" af Clare Mackintosch :D 2'eren er vist lige på trapperne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Uuuh! Måske jeg skulle få fingrene i paperbacken - den kommer vist også inden længe, hvis jeg husker korrekt! Tak for tip, mus! <3

      Slet