søndag den 5. februar 2017

Bog bingo '17 #1

Bog bingo er noget der har floreret rundt på de sociale (og boglige) medier de seneste par år og er egentligt en lidt hyggelig måde at nå nogle boglige mål på.
Jeg har længe overvejet at være med og efter at have læst Louises og Bjørgs fine indlæg om det, blev jeg simpelthen nødt til også at lave en bingoplade!


Min bog bingoplade befinder sig i min Bullet Journal og jeg har købt små stjerneklistermærker som brikker, til når jeg har gennemført de forskellige mål. 
Bingopladen består, hos mig, af 25 boglige mål, som jeg synes kunne være sjove at opnå. Nogle af målene går igen fra mine nytårsrefleksioner og nogle mål er gentaget på pladen, men alle er ment som nogle ekstra udfordringer til dette års læsning. 
Det kan måske være lidt svært at læse og nogle af målene er forkortet på en lidt spøjs måde, så de kunne være på pladen, men i hvert lyder de således:

Læs en krimi x3
Færdiggør en serie x2
Læs en bog, 'alle' andre end du selv har læst
Læs en bog, der er filmatiseret
Læs en bog, du har fået anbefalet
Læs en bog af Jane Austen
Læs en bog, der er udgivet i 2017
Læs en uhyggelig bog
Læs en bog på under 100 sider
Læs en banned bog
Læs en biografi
Læs minimum 36 bøger, der var på min reol før årsskiftet (Mount TBR)
Læs en bog om en bog
Læs en bog på over 500 sider
Læs en bog, der har været på reolen i over 3 år
Læs 75 bøger (Goodreads mål)
Læs en bog, du før er startet på, men ikke har færdiggjort
Læs en bog, du aldrig troede, at du ville læse
Læs en bog fra din barndom
Læs en graphic novel
Læs en klassiker
'Frit valg'-felt, hvor jeg selv må bestemme, hvilken bog jeg vil læse der


Én bog må kun gælde for ét felt, så selv om en bog både er en klassiker og er filmatiseret, må jeg stadigvæk kun krydse et af felterne af. De eneste undtagelser er Mount-TBR feltet og Goodreads-målet, da de er overordnede mål og er der for at jeg ikke 'bare' har fuld plade efter et par måneder, men at pladen derimod kan holde det meste af året.
Når jeg så første gang får bingo enten lodret, vandret, diagonalt og forhåbentligt til slut også fuld plade, udløser det en gevinst.
Jeg har endnu ikke helt besluttet mig for, hvad det skal være for nogle gevinster, men det finder jeg ud af undervejs.

Min tanke er, at jeg opdaterer lidt på bloggen løbende, når det er relevant. Eventuelt når jeg opnår en bingo og jeg har fundet min gevinst? Vi får at se! I hvert fald glæder jeg mig til at udfordre mig selv og selvfølgelig til at få krydset flere felter af på min bingoplade! 

Har du prøvet noget lignende, eller er du måske allerede i fuld gang? 

12 kommentarer:

  1. Hvor blev jeg glad, da jeg så det her!
    Mega hyggeligt, at du også har lavet en plade. Og sikke en god ide, med en gevinst for når du opnår bingo. Tror jeg vil tage det til mig og mit spil :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er jeg da glad for at høre!
      Det er nemlig sådan et hyggeligt lille projekt og jeg glæder mig til at nå længere ind i året! :-)
      Hvor fint - du må lige give en melding, hvis du finder på nogle rigtig gode gevinster. ;-)

      Slet
  2. Det er så hyggeligt med Bog Bingo :-) Håber at du finder nogle skønne gevinster ❤️

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er det virkelig og det håber jeg så sandelig også! <3

      Slet
  3. Det lyder smadder hyggeligt og jeg er vild med din gevinst/ belønnings ide! Jeg tror bare ikke det vil fungere for mig. Jeg tror mine felter ville blive alt for hurtigt fyldt ud, men jeg får helt vildt lyst til at prøve :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Så må du bare lave en VIRKELIG stor bingoplade, søde Birgitte! ;-)
      Du kan også lave dem sæsonvis, eventuelt? Så 'skal' pladen jo heller ikke holde hele året og måske meget oplagt for en, der læser så meget som du? <3

      Slet
    2. Ah ja, det er selvfølgelig rigtigt. Måske jeg skulle lave en bare til sommerferien, det kunne være sjovt :)

      Slet
    3. Det lyder som en rigtig god idé! :-)

      Slet
  4. Super fed ide! Det lyder som en ide der skal prøves af, og det er da nogle gode felter du har :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak! :-) Rigtig god fornøjelse med det!

      Slet
  5. Hehe, det lyder som en rigtig fin ide, og god motivation og inspiration til hvad man skal finde på at læse.
    Jeg er også bare nysgerrig for hvad du ender med at belønne dig selv med ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, ikke? Jeg er i hvert fald glad for legen! :-)

      Det er jeg virkelig også selv - jeg er helt tom for ideer, men mon ikke jeg finder på noget? ;-)

      Slet