tirsdag den 14. november 2017

Eksklusivt YA-event m. Siri Pettersen, Adam Silvera & Sarah Engell

{Reklame: invitationen til eventet og gaverne er modtaget af Gyldendal Ung, Høst & Søn og Carlsenpuls.}


Søndag morgen/formiddag under Bogforum havde Gyldendal Ung, Høst & Søn og Carlsenpuls inviteret mig til et eksklusivt YA-event/bloggerbrunch, hvor Siri Pettersen, Adam Silvera & Sarah Engell også var inviteret. 
Jeg fik desværre ikke taget mange billeder undervejs, da jeg (noget jeg stadig ikke helt fatter) skulle agere moderator til samtalen med forfatterne (og efterfølgende for starstruck til at kunne noget som helst). Jeg var, naturligvis, hammer nervøs, men bagefter  høj på lykkerusen og fyldt til randen med den vildeste følelse af, at have oplevet noget så stort. 
Ovenfor ser I det glade hold af fantastiske forlagsfolk, der har været med til at arrangere den skønne brunch og selvfølgelig de 3 forfattere, der gjorde morgenen til noget ganske særligt. 


Siri, Adam og Sarah besvarede spørgsmål omkring, hvorfor de skriver YA, hvorfor mangfoldighed er vigtigt i YA, hvad de ville sige, til deres yngre jeg og hvad deres næste boglige projekter byder på.
Det var virkelig spændende og alle 3 forfattere var utroligt åbne og fortalte blandt andet om barske opvækster, der var udfordrende, men som også har gjort dem til de mennesker, de er i dag. 


Siri talte om at være ung og at have travlt med at gøre alle glade, om at hun ville fortælle sit yngre jeg, at lægge noget af presset fra sig.
En pleaser-vogn, som Sarah kunne være med på og hun fortalte også, at hun og nogle venner nu holdte en årlig kill-the-pleaser-dag, hvor de fejrer sig selv - absolut fantastisk, hvis jeg skal sige det.

Adam fortalte om at være vokset op i et fattigt hjem, hvor han først fik sit eget værelse, da han var voksen og flyttede hjemmefra. Om hvor hårdt det var, men hvor vildt det er nu, at kunne betale sine egne og sin mors regninger, ved at gøre det, han elsker mest: at skrive. 

De snakkede alle 3 om, at skrive de bøger, som de selv ville have ønsket havde været der, da de var yngre. Om vigtigheden med karakterer med forskellige etniciteter, personligheder og seksualiteter, og om vigtigheden med, at læse om forskellige typer mennesker, for både at lære om dem, men også for at åbne folks sind. At folk - og måske endda verden - ville være et bedre sted, hvis vi gik mere op i hinanden og omfavnede vores forskelligheder.

Siri nævnte sin frygt for balloner, om at hun bevidst undgik børn og områder med dem, hvor Sarah især frygter blåhvaler og deres øjne - Adam kunne ikke komme på nogen sær frygt, men han nævnte sit lands præsident og det er også vildt og skræmmende, at bo i et land, hvor man frygter dets leder.

Siri er designer og har lavet sine egne forsider, og dengang hun pitchede sin idé til et forlag, sagde hun: "Jeg tror måske, at jeg har skrevet noget godt - her er det. Og her er de 3 færdige forsider!"
Sarah fortalte, at forsiden på hendes bog 'Valget' er hendes absolutte favorit - hvilket jeg godt kan følge hende i. 
Adam fortalte til gengæld, at han er ekstremt kræsen med sine forsider og at det oftest er en længerevarende proces, at finde frem til den helt rigtige, men at han én enkelt gang ved første udkast, kun havde en rettelse til den. 

De var alle 3 SÅ søde, sjove og havde en virkelig god ping-pong og dynamik. Jeg kunne sagtens have siddet og hørt dem fortælle om alt og intet i mange flere timer, havde tiden bare været til det og jeg er SÅ beæret og glad for, at have haft muligheden for, at sidde der med mine dottede spørgsmål og store øjne. 


Til slut var der lidt tid til signering, billeder og snak mellem bloggere, forfattere og forlagsfolk og sidstnævnte havde sammensat de skønneste goodiebags til deltagerne. 


Ved Høst & Søn fik jeg 'Evnen', der er den 3. og sidste bog i Siris trilogi, 'Ravneringene'. Det var lige præcis den bog, jeg manglede og nu glæder jeg mig bare til, at få læst Hirkas historie færdig.
Derudover fulgte der også et lille bogmærke med og nogle fine tatoveringer, som Siri selv havde haft med. 



CarlsenPuls havde sammensat en virkelig fin goodiebag med et forhåndseksemplar af 'En af os lyver' af Karen M. McManus, der udkommer d. 9. januar 2018. 
Derudover var der en fin dåse the, ostede kålpopcorn (jeg både glæder mig til og frygter lidt at smage), bogmærke med 'Valget', samt et postkort med Sarah Engell og så en fin æske med en masse flotte(!!) postkort i, hvorpå der er citater fra mange af deres i forvejen udgivede og kommende bøger.
Citatet som I kan se på postkortet er forresten et fra 'En af os lyver'.



Gyldendal Ung havde også lavet en skøn goodiebag, hvori Silveras nyeste bog 'De dør begge til sidst' *indsæt hvin her* gemte sig, samt 'Hun bad selv om det' af Louise O'Neill, som jeg virkelig er spændt på at læse. 
Derudover gemte der sig også det fineste krus med teksten 'Bare et kapitel mere', en notesbog med et smukt citat (et citat jeg flere gange har haft som coverbillede på Facebook - destiny? I think so!) og et Rainbow Rowell signeret postkort, med et citat fra hendes bog 'Fangirl'. Jeg gik glip af hendes visit i Danmark, så det var SÅDAN en fin overraskelse! 

Endnu engang tak til forlagene for invitationen til arrangementet, for hele muligheden for, at møde de 3 skønne forfattere, for de vilde gaver og for, at lade mig prøve noget vildt grænseoverskridende, men endnu mere fantastisk - jeg er SÅ glad og ekstremt taknemmelig. 

6 kommentarer:

  1. Årh det lyder da som en så fint arrangement! Er rimelig meget misundelig! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var det absolut også - så gennemført og fedt! <3

      Slet
  2. Jeg er overhovedet og så heller ikke den mindste smule misundelig!
    Er glad for at du havde et skønt event :D

    SvarSlet
  3. Du er simpelthen SÅ sej mussi! Ville ønske at jeg kunne have været der <3

    SvarSlet