torsdag den 23. marts 2017

'På kant med livet' - Jennifer Niven

"Da jeg begyndte at spise, var tabet allerede så stort, at det var, som om jeg slæbte rundt på hele verden. Så det var ikke, fordi det føltes tungere med de ekstra kilo. Det var, da jeg forsøgte at bære begge dele, at det blev for meget." 




Titel: På kant med livet. Forfatter: Jennifer Niven. Udgivelsesår: 2016. Sidetal: 420. Forlag: Alvilda.

Dette er et anmeldereksemplar fra Forlaget Alvilda.

17-årige Libby kæmper med sin fortid som ”USA’s tykkeste teenager”. Men hun har tabt sig og er mere end klar til at kaste sig ud i alt, hvad livet har at byde på: high school, venner og kærester. Alligevel har folk omkring hende svært ved at se, hvem der egentlig gemmer sig bag de mange kilo.

Jack er cool og sjov. Men i virkeligheden dækker den smarte facade over en ulykkelig hemmelighed: Jack kan ikke genkende ansigter – selv hans egne brødre er fremmede for ham. Så selv om alle tror, at de kender ham, kender han ingen. Og ingen får lov at komme tæt på ham.

Ikke før han møder Libby i en gruppe hos skolepsykologen. Lidt efter lidt finder de ud af at lægge deres vrede og sårede følelser til side og i stedet se – virkelig se – den chance for kærlighed, som ligger lige foran dem.


Jeg følte lidt, at denne bog var slut, før jeg overhovedet fik startet. Jeg læste hvert sekund jeg havde mulighed for det (og min pause på arbejdet varede måske, måske ikke, et par minutter mere end den egentligt bør, fordi jeg ikke kunne give slip), glemte vitterligt alt omkring mig og slugte den så hurtigt, at jeg blev helt overrasket. 
Det kom dog ikke bag på mig, for Niven har en helt særlig skrivemåde, der gør det umuligt for mig, ikke at blive fanget fuldstændigt.

"Hvis alle led af ansigtsblindhed, ville der være håb for de udstødte."

Historien om Libby og Jack var rørende, sjov, spøjs og rigtig god. Niven tager fat i nogle vigtige ting, som mange kæmper med: næstekærlighed og kærlighed til sig selv.
Hun hiver nådesløst fat i emnet mobning og nogle grove og grænseoverskridende situationer, der desværre ikke er et bud på god fantasi og hun gør det hammer godt.
Lige som i 'Som stjerner på himlen' behandler hun nemlig emnerne med omhu, men også ærligt og dét er en særlig evne hun har, som gør hendes bøger så fantastiske.

Jeg nød Libby og Jacks historie og, som tidligere nævnt, følte jeg, at den var væk i et blink og jeg er også glad for at have læst den.
Dog nåede historien bare aldrig et decideret højdepunkt for mit vedkommende, hvilket ikke betyder at bogen ikke er skøn, eller at dens budskab ikke er evigt vigtigt - for det er den. Skøn, god og vigtig.
Jeg blev dog, på trods af alt det, desværre bare ikke overrumlet af en 'wauw-følelse', hvilket jeg både havde håbet på og forventet.

"Vi ved aldrig, hvor lang tid vi har igen.
 Der er ingen garanti for i morgen. 
Jeg kunne dø lige nu, lige her. 
Jeg kunne slutte på et øjeblik."


3 kommentarer:

  1. Jeg kan godt mærke, at jeg er nødt til at få læst noget af Jennifer Niven.

    SvarSlet
    Svar
    1. JA! Læs "All the Bright Places". Do do do <3

      Jeg blev desværre også lidt skuffet over denne, selvom hun skriver så herligt.

      Slet
    2. Gør det endelig - hun er rigtig dygtig også selv om denne ikke er så magisk, som hendes første. <3

      Slet