søndag den 26. marts 2017

Fokus på: Læsevanskeligheder hos unge

"The more that you read, the more things you will know. The more that you learn, the more places you'll go."


Vi er en gruppe bloggere, der i den kommende uge hver især har skrevet indlæg med fokus på læsevanskeligheder hos unge. Vi bogbloggere har alle vores kærlighed til bøger til fælles og vores mål er at inspirere potentielle læsere og give ideer til gode læseoplevelser og metoder at gøre læsningen lettere, til de, der har det sværere ved at få ordene på siden til at give mening.

I dette indlæg har jeg lavet en oversigt over, hvilke indlæg I kan finde, hos hvilke bloggere de vil være og hvornår på ugen de vil være der.

Mandag d. 27. marts vil Ea fra Chamberlains Bookcorner udgive 3 indlæg, der alle har med læsevanskelighed at gøre.
Ét indlæg vil handle om hendes egne erfaringer som ordblind og hvilke råd, hun har at give omkring det. Andet og tredje indlæg vil liste en del anbefalinger, som hun synes er gode i sig selv, men også til unge med læsevanskeligheder.

Tirsdag d. 28. marts vil Sofie fra Bogslottet have fokus på lydbøger, hvordan lydbøger kan være en stor hjælp for unge med læsevanskeligheder og hvordan de unge kan få adgang til lydbøger.
Sofie skriver blandt andet: Lydbøger er en fantastisk vej ind i litteraturen og en god måde at komme igennem nogle værker, der kan være svære i papirform.

Onsdag d. 29. marts får Irene fra Boghunden besøg af forfatteren Sandra Scwartz, der fortæller om hvordan det er at skrive bøger der er letlæselige, men som stadigvæk har en spændende handling for den unge læser. Derudover vil Sandra også bidrage med nogle anbefalinger af bøger, som hun synes passer til emnet.

Torsdag d. 30. marts skriver Karina fra Crossing Journeys om forskellige hjælpemidler, der kan gøre læsningen lettere for unge med læsevanskeligheder og hun vil også selv anbefale både serier og enkeltstående bøger i indlægget. 

Fredag d. 31. marts vil der her på bloggen være et indlæg med anbefalinger af bøger fra boghandleren. Jeg har haft mit kamera med på arbejde og har sammen med mine kollegaer fundet nogle bøger, vi ville anbefale til unge med læsevanskeligheder, af de bøger vi har i butikken her og nu - noget der viste sig at være en lidt større udfordring end forventet. 

Søndag d. 2. april vil der hos Rikke fra Flyv med mig være et lille interview med en bibliotekar fra Fredericia Bibliotek med fokus på læsevanskeligheder hos unge, samt et par anbefalinger. Derudover vil der også være nogle anbefalinger til god og let læsning fra Rikke selv.

Jeg glæder mig selv meget til at se, hvad mine medbloggere har fundet på og jeg er overbevist om, at det bliver en god og lærerig uge for os alle. 

6 kommentarer:

  1. Hvor er det en fantastisk ide - jeg glæder mig til at følge jeres indlæg!

    SvarSlet
  2. Jeg glæder mig sådan til at læse dit indlæg! :D <3

    SvarSlet