tirsdag den 8. november 2016

'Det er ikke mig, det er dig' - Mhairi McFarlane

"Det var magien ved Ræven, den hjalp hende til at fokusere og få styr på sig selv, den fortalte en inspirerende historie. Den viste hende, hvad hun skulle sigte imod." 



Titel: Det er ikke mig, det er dig. Forfatter: Mhairi McFarlane. Udgivelsesår: 2016 (originalt: 2014). Sidetal: 415. Forlag: HarperCollins Nordic.

Dette er et anmeldereksemplar fra HarperCollins Nordic.

Delia Moss er ikke helt sikker på, hvad der gik galt. Hun havde jo en plan for sit liv. Men da hun opdager, at hendes kommende mand har en affære, falder planen til jorden. Hun er nu nødt til at genvinde kontrollen – hun er nødt til at blive superhelten i sit eget liv.


'Det er ikke mig, det er dig' er en af de sjoveste, mest hyggelige og styrkende bøger, jeg længe har læst. 
Bogen er realistisk og Delias stemme i historien var så ægte og jordnær, at hun kunne have været hvilken som helst kvinde - de følelser hun har, situationerne hun gennemgår og hvordan hun takler det hele, det kunne lige så godt have været mig
Altså hvis vi, uden at sige for meget, springer over 'spiondelen' - det virkede lidt fjollet, selv om det, på sin egen sære facon, passede så perfekt ind i historien.

Jeg synes virkelig, at Delia er en fantastisk karakter. Hun er så sød, virkelig en jeg kunne identificere mig med - hvor skørt det end lyder - og så er hun bare skøn.
Det er virkelig bøger som denne, jeg kobler allerbedst af til. Bøger der ikke føles som læsning og med karakterer der pludselig føles som veninder - præcis som Delia gjorde.
På den måde føltes hele min læsning faktisk som en sjov, spøjs og spændende historie, fortalt af en tæt veninde og jeg elskede det. 

"Uf. En nat med dig, og så forvandler han sig til en kærlighedsbrevskriver. Du må have en utrolig bækkenbund." 

Jeg elskede i høj grad også hele tegneseriedelen af bogen - det var som om at få et blik ind i Delias hoved og jeg synes virkelig ideen er perfekt.
Det understreger virkelig hele temaet med, at vi engang i mellem må være vores egen superhelt - at vi nogle gange ikke skal reddes, men i stedet skal redde os selv.

'Det er ikke mig, det er dig' er den type bog, der giver en varm fornemmelse i kroppen og som bringer et ægte smil frem - absolut fantastisk og virkelig anbefalelsesværdig. 


4 kommentarer:

  1. Har den faktisk liggende. Nu tror jeg da helt sikker, jeg skal have den læst :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, do it! Den er simpelthen bare så god! :-)

      Slet
  2. Den lyder bare så sød :) må snart have fat i den :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh ja, do it! Den er simpelthen SÅ god! <3

      Slet