lørdag den 18. juni 2016

'Make Good Art' - Neil Gaiman

"Life is sometimes hard. Things go wrong, in life and in love and in business and in friendship and in health and in all other ways that life can go wrong. And when things get tough, this is what you should do. 
Make good art." 



Titel: Make Good Art. Forfatter: Neil Gaiman. Udgivelsesår: 2013 (originalt: 2012). Sidetal: 80. Forlag: William Morrow.

In May 2012, bestselling author Neil Gaiman delivered the commencement address at Philadelphia’s University of the Arts, in which he shared his thoughts about creativity, bravery, and strength. He encouraged the fledgling painters, musicians, writers, and dreamers to break rules and think outside the box. Most of all, he encouraged them to make good art.

The book Make Good Art, designed by renowned graphic artist Chip Kidd, contains the full text of Gaiman’s inspiring speech.


Neil Gaiman og hans tale, 'Make Good Art', er simpelthen så ufattelig inspirerende. Jeg havde ikke forventet noget mindre, men jeg havde dog alligevel overvejet, hvor inspirerende manden kunne nå at være på 80 sider - svaret er meget!

Det er en utrolig kraftfuld tale, der gør læseren/lytteren opmærksom på, at alles eksistens er ekstremt vigtig og værdigfuld - for ingen kan gøre dét, som DU kan gøre.
Jeg følte mig i hvert fald helt opløftet efter at have læst og derefter hørt talen, og jeg er også helt sikker på, at det er én jeg vil vende tilbage til mange gange endnu. 

Selve bogens design er jeg virkelig vild med. Det er et lille fint kunstværk i sig selv, der gjorde læseoplevelsen en smule skør (med bogen vendt på hoved, fordi teksten var således, eller næsen helt inde i bogen, fordi teksten var så lille), præcis ligesom Gaimans andre bøger er tilpas pudsige og sjove. 
Det absolut eneste den fysiske bog mangler i forhold til den originale tale (som jeg har linket længere nede), er Neil Gaimans stemme som læser ordene højt. 

Det er uden tvivl en bog og tale, jeg synes alle bør læse og høre. Uanset om du kæmper med din uddannelse, dit job eller bare livet i sig selv, så er jeg ikke i tvivl om, at Gaimans ord i 'Make Good Art', er noget for dig.


"Go and make interesting mistakes, make amazing mistakes, make glorious and fantastic mistakes. Break rules. Leave the world more interesting for your being here."


2 kommentarer:

  1. Wauw den lyder da interessant, den må jeg da helt sikkert kigge nærmere på. :)
    Bøger der kan "løfte" en, er altid fantastiske ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er de nemlig og Gaimans lille tale er i høj grad en af dem! <3

      Slet