tirsdag den 12. april 2016

'Mørkets søn' (Mørkets søn #1) - Jeanette Hedengran & Tina Sanddahl

"Langt derfra var lysets folk i færd med at forberede sig til natten.
Mørket blev holdt på afstand af olielamper og stearinlys så der ikke var en eneste mørklagt krog indendøre. Udenfor trykkede det skrækindjagende mørke sig sammen om deres huse og prøvede at få adgang, men uden held."



Titel: Mørkets søn (Mørkest søn #1). Forfattere: Jeanette Hedengran & Tina Sanddahl. Udgivelsesår: 2015. Sidetal: 393. Forlag: Ulven og Uglen. 

Destan Tolvarssøn er arving til tronen, og når hans far dør, er det ham der skal herske over Sikanias mørke folk. Men det vil Destan ikke – og desuden er der mange år til at hersker Tolvar dør. Celina er også arving til en trone. Hun er lysets datter, og når hendes far en gang er væk, skal hun herske over Sikanias lyse folk. Selvom Sikania er et rige, er de to folk aldrig i berøring med hinanden: De har delt døgnet mellem sig, og sådan har det været mange generationer tilbage. Derfor er det heller ikke meningen at Destan og Celina nogensinde skal møde hinanden. Men det kommer de til. Hersker Tolvar har udtænkt en plan som skal sikre hans folk evigt mørke, og Destan skal hjælpe ham med at få det til at ske.


'Mørkets søn' tog mere eller mindre komplet fusen på mig. Den lød selvfølgelig interessant, forsiden er komplet fangende og smuk og den er blevet rost utroligt meget - alligevel havde jeg ikke de største forventninger og jeg har heller ikke haft forfærdeligt travlt med at få den læst. 
Dog bød udfordringen hos #flyehjoernet i marts måned, på bøger skrevet af danske forfattere og 'Mørkets søn' var en af de første bøger, mine øjne fandt - og heldigvis for det! 

Historien om Destan, født og opvokset i mørke og Celina, hans komplette modsætning, der er skabt af lyset, er simpelthen så interessant og gennemført. Ved første øjekast kan det måske godt lyde trivielt, - to modsætninger mødes/ærkefjenders børn nyder hinandens selskab - men Hedengran og Sanddahl har virkelig fået det til at fungere og har på deres egen måde skabt noget utroligt spændende og originalt! 

"Destan nikkede stilfærdigt, men ville ikke rigtigt indrømme over for hende at han også havde nydt det. Livsglæden... Lyset... Varmen."

Eftersom historien lød lidt triviel, troede jeg selvfølgelig også, at jeg havde styr på handlingen hele vejen igennem. Dog gjorde de to forfattere noget helt uventet, utrolig drastisk og virkelig dristigt, som jeg sletsletslet ikke havde forventet! 
Pludselig sad jeg og bandede Hedengran og Sanddahl langt væk, samtidig med at jeg havde lyst til, at give dem en highfive for det stunt.

Jeg vil ikke gå for meget i detaljer, for det er simpelthen en bog man selv skal opleve og BØR opleve! 'Mørkets søn' er virkelig god, på sin egen måde original og en bog jeg absolut ikke havde forventet alle de skønne ting fra, men alligevel fik i spandevis! 
Én ting er i hvert fald sikkert, fortsættelsen kan jeg ikke få i hænderne hurtigt nok og jeg er ENORMT spændt på at se, hvordan vores forfattere kringler konsekvenserne for deres dristige valg! 

2 kommentarer:

  1. Det lyder som en meget spændende bog med en lovende fortsættelse! Den må jeg vist snart få kigget nærmere på:-)
    Ønsker dig en dejlig søndag :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Gør du det - jeg er positivt overrasket i hvert fald. :-)
      Tak og i lige måde, søde Karina. <3

      Slet