torsdag den 14. januar 2016

'Skyggesider' af Christina Bonde

"En panisk lyd blev kvalt i halsen 
mens hun tænkte på alle de mennesker hun engang havde elsket.
 Så blev kroppen slap."

Titel: Skyggesider. Forfatter: Christina Bonde. Udgivelsesår: 2015. Sidetal: 279. Forlag: Tellerup.

Dette er et anmeldereksemplar fra Forlaget Tellerup.

Har du nogensinde forvekslet drømme med virkelighed? 

Tricias tvillingesøster har begået selvmord. 
Forældrene taler ikke om det,
eller om den spiseforstyrrelse 
Tricia har levet med siden barndommen. 

I et forsøg på at flygte fra virkeligheden 
finder Tricia trøst i fantasier om en mand. 
Fantasierne udvikler sig til drømme, 
og da en mystisk flaske dukker op 
og drager hende med velvære, 
trækkes Tricia længere og længere ind 
i en parallel opfattelse af virkeligheden. 
Flere unge kvinder begår selvmord omkring hende, 
og snart må Tricia sande at det livstruende mareridt 
har diabolske rødder i hendes egen barndom.


'Skyggesider' er absolut den mest dystre og uhyggelige bog, jeg har læst længe (hvis ikke nogensinde), for normalt er det slet ikke den type bøger jeg falder for. Der var dog noget ved forsiden der fangede mig - om det var de mørke farver, eller om det var blikket der simpelthen bare nedstirrede mig (og sugede min sjæl ud på vejen), ved jeg ikke - i hvert fald måtte jeg bare læse den.

Handlingen skifter i mellem Tricias virkelighed og hendes fantasi, hvilket i starten var til at følge med i. Men i takt med at Tricia selv fik sværere ved at skelne mellem de to ting, jo sværere blev det også for læseren indtil Tricia (og jeg selv  for den sags skyld) for alvor mistede fodfæstet - fra dét punkt mistede jeg også den røde tråd og kunne absolut intet regne ud længere. 
Den ene side vendte den anden, mens jeg (den fortabte læser) forsøgte at løse gåder og finde svar og muligheder og mordere i alle mennesker Tricia mødte på sin vej - seriøst, ikke én eneste karakter i bogen gik fra min læseoplevelse, uden at være blevet anklaget for de værste ting og sager! 

""Den sidder herinde," hviskede hun frygtsomt. 
"Den har været der altid, men den er stærkere nu.""

Dette var et eller andet sted lige så fedt, som det var forvirrende og frustrerende og det tilføjede uden tvivl en fandens masse uhygge til historien. Aldrig har jeg været på så bar bund i en historie og det er seriøst meget mere skræmmende, end man lige skulle regne med!
Og samtidig med at være ved at gå til af desperation for at få svar, var jeg også flere gange ved at lukke bogen i, fordi jeg simpelthen ikke kunne håndtere den rædselsvækkende og forvirrende handling mere.

Det er uden tvivl en virkelig speciel læseoplevelse. Det er helt vildt fedt, at blive SÅ overrasket så mange gange i løbet af en historie og jeg har i hvert fald aldrig haft en lignende læseoplevelse nogensinde før.
Det er bestemt også dét der trækker op, når jeg skal til at konkludere. For jo, bogen var fed og ja, jeg blev overrasket og nerverne sad ude på tøjet, men jeg har fandme også været rundtosset og det var svært for mig, at vurdere om 
jeg var tosset med at forstå så lidt, eller om jeg var for forvirret, til overhovedet at være tosset med noget. 

Bogen skal dog helt klart genlæses (når mine nerver lige kan holde til det igen) for at se, om jeg kan få brikkerne til at falde bedre på plads og så vil jeg også lige påpege, at jeg er ret sikker på, at man ikke kan slutte en bog på den måde (*host Christina!! *host*). 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar