lørdag den 16. januar 2016

'Skæbnens kald' (Dæmonherskerens arving #2) - Haidi Wigger Klaris

"Væsenet ruskede mig hårdt. Smerten der strålede fra min nakke og videre ned gennem rygsøjlen var ubeskrivelig. 
Jeg åbnede munden i et stumt skrig." 




Titel: Skæbnens kald (Dæmonherskerens arving #2). Forfatter: Haidi Wigger Klaris. Udgivelsesår: 2015. Sidetal: 248. Forlag: Tellerup. 


Dette er et anmeldereksemplar fra Forlaget Tellerup.

Efter opgøret i kirken vågner
Ally i skovbunden tidligt om morgenen, 
og det sidste hun husker er dæmonen 
som greb fat i hende.
Da hun genforenes med kredsen, får hun at vide
at Jay, Louise og William er forsvundet.

Ally er overbevist om at hullet i det hemmelige rum
er en portal til en anden verden
og beslutter sig for at tage tilbage til kirken for at
finde ud af hvad der er sket.

Snart bliver hun konfronteret
med sine forfædres synder
og må træffe sit livs vigtigste valg.



Bogen starter umiddelbart der hvor sidste bog slap, eller i hvert fald fra det punkt, som Ally kan huske.
Mystikken starter også med det samme - ingen tid at spilde - men ikke alle af Allys venner er til at finde og derfra begynder spørgsmålene stille og roligt at komme ind fra alle leder og kanter. 
Ally og hendes venner kæmper virkelig for at få svar og finde dem der er forsvundet, men det er ikke lige så let som forventet.
Overraskelser bliver kastet ind fra højre og venstre, og for hvert svar vi får i bogen, kunne jeg stille to nye og lige når jeg troede, at intet nu kunne komme bag på mig, kastede Haidi endnu en chokerende nyhed i hovedet på mig! Det var helt klart med til, at gøre læsningen lidt mere interessant og det vækkede bestemt også nysgerrigheden hos mig. 


Til gengæld var det ingen overraskelse, at Ally endnu engang har lidt kærligheds problemer, men fronten hvorfra disse kommer, havde jeg seriøst ikke regnet med! Dog er jeg faktisk fan af ideen og selvom jeg hældte lidt til en anden person i første bog, så hepper jeg uden tvivl på denne nye person nu (vi snakker et mini-crush, fra min side af). 


"Tag dig sammen ... du har da set en bar overkrop før. 
Men aldrig en der var så veltrænet..." 

Desværre føler jeg heller ikke i denne bog, at vi får lov til at dykke langt nok ned i historien og i personerne, som jeg ville have ønsket.
Der er endnu engang rigtig meget fart på og historien strækker sig heller ikke over så lang tid, så det er klart, at det er begrænset, hvad der kan  at blive forklaret.
Jeg synes bare det er ærgerligt, at det er manglen på dybde, der forringer læseoplevelsen, da det uden tvivl stadigvæk er en spændende historie med en masse potentiale. 

En ting er dog sikkert: en af Haidis største styrker er at skrive en hæsblæsende og god slutning. Det er som om, at meget af energien er blevet lagt i afslutningen af bogen og den fandens (!!!) cliffhanger, der endnu engang efterlader læseren lige nysgerrig og desperat nok, til at hige efter den næste bog.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar