onsdag den 6. januar 2016

'Heksens Kald' (Ulfhedin-sagaen #1) - Mette Sejrbo

"Et ulvehyl gav genlyd over trætoppene. Der blev et kort øjeblik stille som graven, før brøl og turmult rungede Emilie i møde..."



Titel: Heksens Kald (Ulfhedin sagaen #1). Forfatter: Mette Sejrbo. Udgivelsesår: 2015. Sidetal: 465. Forlag: Candied Crime. 
Dette er et anmeldereksemplar fra forfatteren Mette Sejrbo.

Mytologisk fantasy for voksne. Emilie vil helst være helt almindelig. Men mystiske ting sker omkring hendes atten års fødselsdag, og snart bliver hun hvirvlet ind i en overnaturlig verden, som er skjult for alle andre. Emilie bliver tvunget ud i at vælge, om hun vil fortsætte sit hverdagsliv, eller om hun vil følge kaldet som vølve - i kamp mod ondskab og mørke kræfter.


Jeg var helt væk i historien om Emilie og vølverne og på trods af, af personlige årsager, at det tog mig lidt længe om at få færdiggjort den, faldt mine tanker tit tilbage på bogen. 
Opstarten var godt nok lidt langsom for mit vedkommende og der var en del introduktion og lidt teenage-fnidder, der skulle overstås før historien virkelig gik igang. Til gengæld gik den så virkelig også igang derefter og der var stort set fart på handlingen resten af vejen igennem.

Emilie havde jeg det lidt svært med i starten (netop på grund af førnævnte fnidder), men eftersom hendes skæbne (det kan jeg vist roligt kalde det), begynder at gå op for hende, blomstrer hun virkelig og kommer ud over fnidderstadiet.
Hun har selvfølgelig stadig teenageproblemer og tilhørende følelser, men eftersom hun vokser med kaldet, håndterer hun det også på en mere moden måde, der gjorde det til en fornøjelse at følge hende på hendes vej.



"Jeg er bange. Selvfølgelig er jeg det. Jeg vil ikke dø! Men jeg ved, at det her er vigtigt. Det er, hvad jeg er født til." 

Det var utroligt spændende at følge alle de forskellige grene finde sammen - vampyrer, hamrammer (varulve), vølverne, jætterne og flere - og det fungerede så godt, at tage disse forskellige grene og kaste dem sammen i én stor og fantastisk fortælling.

'Heksens Kald' er en meget gennemført bog - der er ingen tvivl om, at Sejrbo har undersøgt en del om emnet, før hun har skrevet bogen. Bogen og baggrunden for historien og vølvernes levemåde er utroligt detaljeret, alt er forklaret og beskrevet meget grundigt og det var så lækkert, at der på dét område, ikke var nogle spørgsmål der var efterladt uden svar.
Så mange detaljer virkede dog til tider voldsomt og jeg kan bestemt godt forstå, at Emilie følte sig fyldt til randen ind i mellem. Sejrbo formår dog at gøre 'læringen' ekstremt spændende, så jeg i stedet for at føle, at jeg sad til en kedelig historie time, vendte siderne nysgerrig efter mere viden. 

Dét er bestemt også noget jeg virkelig godt kunne lide ved bogen - det er ikke 'bare' en normal læsning, der var også en stor del af denne læring over og det var virkelig rart, at jeg gik fra læseoplevelsen med mere viden i rygsækken. 

Slutningen var til gengæld forfærdelig - ikke på den dårlige måde, men på den frustrerende, hjerteknusende og barske måde og jeg ser virkelig frem til at fortsættelsen udkommer, så jeg kan fortsætte mit eventyr i Mette Sejrbos og Emilies fantastiske univers.


"Først efter endnu et par ryk med armen gik det for alvor op for hende, at hun var fuldstændig fikseret. Panikken fejede igennem hendes lemmer og fik hende til at sparke og rykke voldsomt for at komme fri. Forgæves..." 

2 kommentarer:

  1. En dejlig anmeldelse af "Heksens kald" - nu glæder jeg mig endnu mere til, at læse den :0)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan du også roligt gøre - den er virkelig god! <3

      Slet