søndag den 10. januar 2016

'Det Ulmende Oprør' (An Ember in the Ashes #1) - Sabaa Tahir

"Mens vi zigzagger ind mellem de første lig, kigger jeg ned. Kvalmen vælder op i mig.
Jeg kan genkende ansigterne her. Jeg har slået hver og én af dem ihjel..."



Titel: Det Ulmende Oprør (An Ember in the Ashes #1). Forfatter: Sabaa Tahir. Udgivelsesår: 2015. Sidetal: 493. Forlag: Alvilda. 


Dette er et anmeldereksemplar fra Forlaget Alvilda


Laia er slave. Elias er soldat. Ingen af dem er frie.

Under imperiets herredømme straffes al modstand med døden. Da Laias bror arresteres, ser hun sig tvunget til at opsøge modstandsbevægelsen. For at redde ham går hun med til at spionere i det farligste sted i riget: militærakademiet. Her lever Elias, skolens dygtigste aspirant. Men i sit indre drømmer han kun om at undslippe den undertrykkelse, han hele sit liv er blevet trænet i at udøve.

Laia og Elias finder hurtigt ud af, at deres skæbner er forbundne, og at deres fælles valg har vidtrækkende konsekvenser. For nye vinde blæser over imperiet – vinde, der kan lægge konger i graven og gøre soldater til kejsere.



"Slagmarken er mit tempel. Sværdspidsen er min præst. Sablens dans er min bøn. Dødsstødet sætter mig fri."

Jeg har kredset lidt (læs; meget) omkring denne bog, de seneste par uger. Hver evig eneste gang jeg har samlet den op, har jeg lagt den fra mig igen: den intimiderende størrelse på bogen, har simpelthen virket så uoverskueligt! Interessen for historien har bestemt været der, men det var ikke med det største smil, at jeg endelig samlede den op for en uges tid siden. Nu sidder jeg til gengæld og føler, at jeg har snydt mig selv gevaldigt i flere uger, for hold da op, hvor var den exceptionelt god og spændende! 

Sabaa Tahir har bygget det her utroligt unikke og vildt skræmmende univers op, hvor vi har soldater der bliver lært, ingen nåde at vise og fattige der lærer at makke ret, for ellers bliver de slagtet (slagtet lyder grovt, men der er virkelig no-sugarcoating over straffene), eller bliver slaver for de mest forfærdelige mennesker. 

Vi følger skiftevis Laia og Elias, hvilket fungerer virkelig godt, fordi de to komplementerer hinanden og det skabte en skøn balance mellem kapitelskiftene.
Det betyder dog også, at der hovedsageligt er en cliffhanger i slutningen af hvert kapitel - noget der både vakte interesse og et stort behov for at læse videre, men også en smule frustration, fordi jeg havde noget bøvl med at skifte fokusset over til næste person igen.
Derfor råder jeg dig, kommende læser af bogen, til at væbne dig med tålmodighed og måske burde du rydde kalenderen en dags tid, så du har fuldstændig ro til at kunne koncentrerer dig om bogen. 


Laia og Elias fungererede, som jeg nævnte før, ekstremt godt sammen. De er på så mange måder hinandens modparter, men de har det samme mål og er begge to villige til at gøre, næsten, hvad som helst for at nå det.
Laia er sådan en viljestærk, klog og fantastisk karakter. Godt nok skulle hun igennem en del selvynk i starten (hvilket jeg bestemt ikke bebrejder hende, taget hendes situation til eftertragtning), men hun kæmper virkelig godt og kommer videre derfra.
Elias er også en virkelig god karakter - han kæmper, lige som Laia, virkelig for at nå videre i livet og verden og for at være mere end dét hans skæbne umiddelbart vurderer ham til.

Næsten uundgåeligt er der nogle kærlighedsaspekter i bogen, men det er ikke noget der på noget tidspunkt tager overhånd - tværtimod synes jeg, at det krydrer historien lige tilpas, uden at tage fokus fra bogens egentlige pointe.


Bogen slutter på et virkelig højt punkt og jeg hungrer virkelig efter fortsættelsen, men i mellemtiden vil jeg anbefale denne bog til alle der holder det mindste af fantasy og som er interesserede i en virkelig enestående fortælling! 

"Der er to slags skyldfølelse. Den, der er en byrde, og den, der giver dig et formål. Lad din skyldfølelse være dit brændstof. Lad den minde dig om, hvem du gerne vil være." 

10 kommentarer:

  1. Hm...hm... måske jeg bør få den læst. Smukke billeder i øvrigt :-)

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Det bør du virkelig - jeg stemmer i hvert fald for!
      Og mange tak. <3

      Slet
    2. Har læst den. Sindssyg god, på seriøst niveau med Hunger Games, Harry Potter, Lord of the Rings... Fuldstændig vanvittigt godt skrevet med et lige så godt univers

      Slet
    3. Nu prøver jeg på, ikke at sammenligne bøger... ;)
      Men du har ret i, at den er sindssygt god og den har bestemt et stort potentiale. :)

      Slet
  2. Jeg er også helt vild med bogen, og jeg håber at vi ikke skal vente alt for længe på forsættelsen <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Det tror jeg desværre, at vi skal.. :( Fortsættelsen udkommer på engelsk engang i august (er planen i hvert fald) og så skal den også oversættes. :(

      Slet
  3. Den lyder bare så god! Glæder mig så meget til at få den læst - satser på den er perfekt ferielæsning :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det vil jeg i hvert fald vove at påstå, at den er! Rigtig god fornøjelse. :)

      Slet
  4. Den er så god den bog :) og Laia er ret sej :) glæder mig også meget til den næste :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Meget! Det gør jeg virkelig også! :)

      Slet