torsdag den 17. december 2015

'The Polar Express' - Chris Van Allsburg

"I knew that I could have any gift I could imagine. But the thing I wanted most for Christmas was not inside Santa's giant bag." 



Titel: 'The Polar Express'. Forfatter: Chris Van Allsburg. Udgivelsesår: 2011 (originalt: 1985). Sidetal: 29. Forlag: Andersen Press.

Late on Christmas Eve, after the town has gone to sleep, a boy boards a mysterious train that waits for him: the Polar Express bound for the North Pole. When he arrives there, Santa offers him any gift he desires. The boy modestly asks for one bell from the reindeer's harness. It turns out to be a very special gift, for only believers in Santa can hear it ring.


Eventyret om den lille dreng og hans tur til Nordpolen julenat, er godt kendt fra den animerede film 'Polarekspressen'. Det er en årlig tradition for mig at se den søde julefilm i løbet af decembermåned, men i år ville jeg også bladre igennem den korte, men flotte bog, der er udgivet under samme navn.

Bogen er smækfyldt med de smukkeste og mest detaljerede illustrationer du overhovedet kan forestille dig - illustrationer der bestemt er den smukke film værdig.
Dog er det begrænset, hvor mange illustrationer der kan være på kun 29 sider og meget tekst er der desværre heller ikke ind over. Historien er derfor kun meget overfladisk fortalt og det finder jeg ekstremt ærgerligt - især fordi, bogen i den grad har god potentiale til at være mere, end den er i denne udgave.

Det eneste der som sådan trækker op, er de smukke illustrationer og genkendeligheden i det normalt fantastiske juleeventyr. 

“At one time, most of my friends could hear the bell, but as years passed, it fell silent for all of them. Even Sarah found one Christmas that she could no longer hear its sweet sound. Though I've grown old, the bell still rings for me, as it does for all who truly believe.” 

6 kommentarer:

  1. Åh, jeg ser også altid filmen hvert år i Dec. Elsker den :)

    SvarSlet
  2. Jeg har hverken set filmen eller læst bogen, men jeg har i sende at få begge dele gjort, men der er et eller andet over historien (den del jeg kender til) som drager mig mod den.

    SvarSlet
    Svar
    1. Filmen kan helt sikkert anbefales og jeg synes også, at man bør se filmen før man læser bogen - netop fordi den er så 'tynd' tekst-mæssigt.
      Men ellers er det virkelig en mægtig fin historie!

      Slet
  3. Ej, hvor øv, at den ikke er lige så god som filmen. Jeg har aldrig set den, men vil da lige holde øje med om den bliver sendt i fjernsynet her i julen. Er det også den der er filmatiseret med Tom Hanks i en af rollerne, eller er det en anden?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det synes jeg helt sikkert, at du skal - filmen er så skøn! <3
      Ja, det er den med Tom Hanks. :-)

      Slet