søndag den 13. december 2015

'The Nutcracker' - E.T.A. Hoffmann

"Who knows, dear Godfather, if you were spruced up like my dear Nutcracker, and if you had on such lovely, shiny ankle boots, who knows if you wouldn't be as beautiful as he?" 



Titel: The Nutcracker. Forfatter: E.T.A. Hoffmann. Udgivelsesår: 2014 (originalt: 1815). Sidetal: 112. Forlag: Penguins Classics.

The Nutcracker captures better than any other story a child’s wonder at Christmas. The gift of a handsomely decorated nutcracker from a mysterious uncle sets the stage for a Christmas Eve like no other for the little girl Marie. That night, Marie’s extraordinary present comes to life, defends her from the taunting Mouse King, and whisks her off to the Kingdom of Dolls. The inspiration for the classic ballet, E. T. A. Hoffmann’s irresistible tale of magic and childhood adventure continues to captivate readers of all ages. Today, many of the most enchanting symbols of Christmas, from nutcrackers to sugar plums to mistletoe, are still imbued with the power of this story.



Egentligt kender jeg bedst dette eventyr fra filmen 'Barbie og Nøddeknækkeren' - det er til gengæld også den Barbie film jeg har set flest gange og en film jeg har holdt meget af. VHS'en (jep) så jeg og spolede jeg i, til båndet ikke længere kunne spole og historien blev til en hakkende massakre (videobånd var virkeligt skrøbelige - især i en ivrig 9-årig piges hænder) og eventyret er et, der sidenhen har været gemt som et skrøbeligt og fint minde. 

På grund af min store kærlighed til Barbies version, har jeg også længe haft øjnene på bogen bag. Jeg vidste dog selvfølgelig godt, at jeg ikke skulle forvente det samme eventyr som Barbies og det var bestemt heller ikke det jeg fik, men det var på sin helt egen måde lige så interessant og skønt. 


Historien er faktisk en anelse makaber og egentligt også en smule voldsom, men Marie, den lille søde pige, som vi følger, er så eventyrlysten og dejligt barnlig og naiv, at voldsomheden alligevel falder i baggrunden og de søde suk fandt vejen frem. 
Marie er en så drømmende og elskværdig pige, der kæmper en utrolig brav kamp for retfærdigheden og sin kære Nøddeknækker. Det var bestemt hendes uskyldighed, der bragte varme til den ellers uhyggelige historie.

Jeg ved ikke om det er den ultimative julehistorie, som jeg både mindes at den var, men også her i december havde håbet på, men i hvert fald var den god til en kort hyggestund, gemt væk under varme tæpper i vinterkulden. Derudover er historien fyldt med en helt særlig magisk følelse, der i den grad gør læseoplevelsen decemberværdig. 


Resultatet er selvfølgelig også, at jeg holdt af Barbies udgave, men i hvert fald også er kommet til, at holde af eventyret bag. 

"Marie supposedly is still queen of a land where you can see sparkling Christmas Forests everywhere as well as translucent Marzipan Castles - in short, the most splendid and most wondrous things, if you only have the right eyes to see them with."

10 kommentarer:

  1. Jeg har også lige læst denne, og ligesom dig, har jeg mange barndomsminder med fortællingen, dog ikke barbies-versionen, men ene eller anden random tegnefilm-version, som vi havde på VHS. Derfor var det også virkelig fint, at læse fortællingen bag. Det var simpelthen så hyggeligt :)

    SvarSlet
  2. Det er en herlig bog! Jeg tror, jeg har set den i tegnefilmsudgave som barn, så det var hyggeligt at læse den originale udgave. Så megen julestemning samlet på få sider ♥

    Mvh.
    denlillebogblog.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Åha, julestemningen er jeg endnu i tvivl om, men december-feels er jeg med på! ;) <3

      Slet
  3. Hehe, det er sjovt nok også Barbie udgaven jeg husker bedst, men den gjorde mig også nysgerrig for at læse den ægte vare som jeg også lige har gjort her i December :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha, dejligt at jeg ikke er den eneste! :)

      Slet
  4. Åh, det er sådan en skøn bog – personligt tror jeg dog, jeg hælder mere til Dumas' version end Hoffmanns. Selvom Hoffmanns er den originale, er det nemlig Dumas' omskrivning, som de fleste filmatiseringer og teaterstykker er baseret på.

    Men uanset hvad – herlig historie og sikke julefine billeder også!

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, det vidste jeg faktisk ikke - hans udgave må jeg læse næste år ved juletid så! <3

      Slet
  5. Årh jeg elsker Nøddeknækkeren, har dog aldrig læst den, men elsker balletten, og ligesom dig elskede jeg "Barbie og Nøddeknækkeren" da jeg var lille. Er da helt sikkert en jeg skal have skaffet mig og læst på et tidspunkt :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, jeg vil så gerne se balletten!
      Og bogen kan i hvert fald kun anbefales! <3

      Slet