tirsdag den 15. december 2015

'Indvielsen' (The Secret Circle #1) af L.J. Smith

"Det var gået op for hende at der var noget langt værre end at blive ydmyget. For første gang denne uge frygtede hun ikke for sin stolthed, men derimod for sit liv."


Titel: Indvielsen. Forfatter: L.J. Smith. Udgivelsesår: 2015 (originalt: 1992). Sidetal: 274. Forlag: Tellerup.

Dette er et anmeldereksemplar fra Forlaget Tellerup

Under en ferie hjælper Cassie en mystisk fyr 
fra at blive overfaldet af en gruppe drenge. 
Hun falder pladask for ham, men når aldrig at finde ud af 
hvad han hedder eller hvor han kommer fra.

Da hendes mor beslutter at de skal flytte til New Salem 
for at bo hos Cassies bedstemor, møder hun på den nye skole 
en gruppe jævnaldrende som både er skræmmende og fascinerende. 

De er alle medlemmer af en hemmelig klub 
og her støder hun pludselig på sin drømmefyr, 
men mødet bliver langt fra det gensyn som hun havde håbet på.
Der er noget farligt ved at kende ham ...




Jeg så første (og eneste) sæson af 'The Secret Circle' og jeg var så væk i den og ærgrerede mig også en del, da tv-serien kort tid efter blev aflyst. Jeg fandt senere ud af, at serien var baseret på en bog, men tiden gik og andre bøger var mere interessante og sådan kan det jo gå.
Men! Da jeg så, at de søde folk fra Tellerup genudgav bogen og så endda med et sindssyg flot cover, kunne jeg simpelthen ikke holde fingrene væk længere!

Bogen var en del anderledes end tv-serien (eller er det omvendt? Bøgerne kom jo først) og det var faktisk virkelig forfriskende, for så havde jeg ingen anelse om hvad der skete på næste side! Dog krævede det en del tilvænning, fordi jeg langsomt skulle kaste mine minder og forventninger ud af vinduet, efterhånden som historien skred frem.

Bogen kom dog godt efter det (igen... det er jo egentligt serien der er kommet senere, men I ved hvad jeg mener... Håber jeg) og begyndte stille og roligt at trække mig ind i dens edderkoppespind af ideer og bange anelser.
Historien er ret flydende, på trods af dens høje spændingsniveau og udover mine tilvænninger, så var der ingen afbrydende hak eller forvirrende hjørner og kanter på turen - det kørte bare derudaf og forfatteren efterlod mig ikke med andet valg, end bare at følge med.  


Halvdelen af bogen er ikke noget særligt - den er fyldt med klicheer, typiske karakterer og nærmest ikke-eksisterende voksne. Den er fyldt med mystik og sager som læseren har regnet ud, men selvfølgelig ikke hovedpersonen.
Dét er noget, der normalt ville kede mig, men... På en eller anden måde, har Smith formået at gøre det fandens afhængiggørende alt sammen og jeg faldt pladask for alt det åbenlyse og trivielle alligevel.

Bogen er utroligt spændende, hvis man kan nyde en ordentligt omgang ungdomsdrama med en snert (eller to) af noget overnaturligt. Jeg var i hvert fald helt væk i bogen og ser meget frem til at læse videre på serien og til at se, hvordan Smith videreudvikler historien.


"Denne gang kunne hun ikke engang skrige. Hun mærkede hvordan hendes øjne blev store, nærmest lige så store som den udstoppede ugles. Hendes mund åbnedes i et lydløst gisp. Hendes mave gjorde oprør. Lugten..."

Ingen kommentarer:

Send en kommentar