fredag den 11. december 2015

'Champion' (Legend #3) - Marie Lu

"Fortæl mig, at der stadig er noget godt tilbage i verden.
Fortæl mig, at der stadig er håb for os alle."



Titel: Champion (Legend #3). Forfatter: Marie Lu. Udgivelsesår: 2015 (originalt: 2013). Sidetal: 390. Forlag: Carlsen. 

Dette er et anmeldereksemplar fra forlaget Carlsen

June og Day har begge måttet ofre meget for Rupublikken og mens de kæmper for fred, lever de adskilt; June som politiker og Day i militæret. 

Men ingen af dem kunne have forudset de dramatiske begivenheder, som vil genforene dem: Netop som fredsaftalen er næsten på plads, bliver Republikken alligevel angrebet af Kolonierne, som er overbevist om, at deres fjende har sluppet et dødeligt virus løs. 
June får til opgave at nedkæmpe virusset, men lægerne siger, at kun én person er nøglen til at finde en kur: Days bror. Kan June bede den, hun elsker, om at ofre det eneste familiemedlem, han har tilbage? Og vil deres kærlighed overleve de valg, de må træffe? 

Imens truer krigen med at bryde ud - de har kun få dage til at beslutte sig...



Sjældent har jeg oplevet en så fantastisk afsluttende bog, på en så god trilogi. 

Forfattere formår oftest at gøre den sidste bog for klichéagtigt, eller endda også plat i forsøget på at skabe noget nyt og anderledes og jeg sidder ofte med en smule øvhed i kroppen, efter at have vendt den sidste side.
Marie Lu har dog på magisk vis, fået alle brikkerne til at passe så smukt og perfekt ind. Ikke nødvendigvis på måden jeg havde forventet (eller håbet for den sags skyld), men da sidste side var vendt, sad jeg med sådan en salighed - en komplet følelse af, at det var lige præcis, som det skulle være.

'Champion' er så hæsblæsende og nervepirrende, at jeg knap nok trak vejret fra start til slut og farten bliver ikke sænket på noget tidspunkt - hvilket igen er så imponerende, med en handling der strækker sig over vanvittigt kort tid.
Historiens og karakterernes udvikling fra start til slut, er så gennemført og overvældende smuk og jeg tror godt, at jeg tør at sige, at jeg ikke har oplevet noget lignende før - ikke i denne grad i hvert fald. 

Jeg har slet ikke lyst til at give slip på Day, June og deres historie, men jeg er også så afklaret med, at den er endt som den er - at jeg langt fra fik, hvad jeg ønskede, men alligevel fik alt det, jeg håbede på. Hvad det så betyder, må du selv læse dig frem til og jeg anbefaler virkelig at du gør det. 



"Det piner mig hver eneste dag at mangle nogen, som engang var her." 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar