fredag den 25. september 2015

Forfatter fredag #1 - Sarah Dessen

“There comes a time when the world gets quiet and the only thing left is your own heart. So you'd better learn the sound of it. Otherwise you'll never understand what it's saying.” 


Sarah Dessen er en af mine absolutte yndlingsforfattere. Jeg har endnu ikke læst en bog af hende, som jeg ikke brød mig om - på den ene eller den anden måde, og jeg har endnu ikke fundet en bog af hende, som jeg ikke har haft lyst til at læse. 
Dessen skriver ungdomsbøger der, i mine øjne, er så meget mere end 'bare' ungdomsbøger. De har nogle barske emner, nogle emner der har behov for at blive bragt på banen og måden Dessen gør det på, er absolut smukt og med en fjerlet berøring. Det er tydeligt at hun er klar over, at det hun skriver gør en forskel, så hun er uendeligt forsigtig med ikke at påvirke i en negativ retning. Hun gør det ganske enkelt fantastisk. 

Hendes bøger kan godt virke lidt ens, tror jeg, men alligevel er det ikke noget, der afholder mig fra at læse hendes bøger. For gang, på gang, på gang, på gang har Dessen trukket mig ind i sine arme og omfavnet mig via hendes skriblerier. 



Min absolutte yndlingsbog af Dessen er uden tvivl 'The Truth About Forever', som også var den første bog, som jeg læste af hende. Jeg sørgede på daværende tidspunkt, men Dessen dukkede op, som et lys midt i al mørket og, som jeg skrev tidligere, omfavnede mig. Hun fortalte mig, at min sorg var okay, at verden trods alt var okay og det er præcis dét, hendes bøger gør - de er nænsomme, smukke, betænksomme og de er der
Hendes bøger er også smækfyldt med fine citater, som I kan se på de skønne klistermærker, søde Katja har været så sød at sende til mig! 


Jeg ved ikke, om jeg ligefrem vil påstå, at hun er 'Dronningen af YA', men hun er i hvert fald højt på ranglisten i min verden.
Jeg kan heller ikke forstå, at hun ikke er blevet oversat endnu - så danske forlag, hvis I tilfældigvis kigger med her, så tjek hende lige ud og vær behjælpsomme med, at flere kan læse hendes fine værker. 

“Some things don't last forever, but some things do. Like a good song, or a good book, or a good memory you can take out and unfold in your darkest times, pressing down on the corners and peering in close, hoping you still recognize the person you see there.” 

6 kommentarer:

  1. Så skønt et indlæg mus! Jeg må altså til at komme igang... :O

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja du skal så! Allerhelst nu faktisk! :o

      Slet
  2. Kunne ikke være mere enig med dig i, at de danske forlag godt snart må oversætte hendes værker. Så kan jeg også komme igang med, at læse noget fra hende. Dit indlæg giver mig i hvert fald lyst til, at gå i krig med hendes værker, selvom de er på engelsk ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hun har åbenbart oversat 3 stykker (se kommentar nedenunder) - de er dog vist udgået fra forlaget, så vidt jeg kan se.
      SÅ! De må gerne udgive flere og nye! :D
      Hun er i hvert fald en skøn forfatter, så jeg synes bestemt, at du skal kaste dig ud i det!

      Slet
  3. Jeg husker også at have læst Sarah Dessens bøger (i det mindste nogle af dem), da jeg var teenager og at jeg rigtig godt kunne lide dem :)

    Tre stykker er oversat til dansk: "Cafe the last chance", "Vores nat" og "Den sommer".

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, det var jeg slet ikke klar over! Det ser dog desværre ud til, at de er udsolgte og udgået fra forlaget.. Men så må forlagene jo bare gå igang igen! :D

      Slet