torsdag den 13. august 2015

'The Death Cure' (Maze Runner #3) - James Dashner

“I don't think there is a right or wrong anymore. Only horrible and not-quite-so-horrible.” 



Titel: The Death Cure (Maze Runner #3). Forfatter: James Dashner. Udgivelsesår: 2012 (originalt: 2011). Sidetal: 329. Forlag: Chicken House.

The Trials are over. WICKED is planning to restore the survivors' memories and complete the final cure for the Flare.

But Thomas has already remembered more than they think. And he knows WICKED can't be trusted...

The time for lies is over. But the truth is more dangerous than Thomas could ever imagine. Will anyone survive the Death Cure?



Jeg ved ikke hvordan det hele gik fra, at 'The Scorch Trials' var en absolut fantastisk bog, til at 'The Death Cure' var overilet, ligegyldig og kedelig, men det var altså hvad der skete... 

Det virkede som om Dashner havde utrolig travlt med at afslutte bogen og det meste af handlingen blev smidt sammen i en stor, rodet bunke. Der hvor det ikke var rodet eller forhastet, var handlingen bare langsommelig. 
De følelser der var i bogen, og der burde have været mange, virkede overfladiske og tørre og jeg synes ikke, at de ting der skete med visse personer, fik opmærksomhed nok.
Jeg følte virkelig at Dashner fokuserede på alle de forkerte ting og udviste ligegyldighed overfor de ting, der rent faktisk 'betød' noget. 
Derfor sidder jeg tilbage med en totalt flad og skuffet følelse - kan det virkelig være den samme forfatter, der har skrevet alle 3 bøger? 

Slutningen af bogen var faktisk noget af det eneste jeg virkelig godt kunne lide - de nye muligheder og dét at slutningen ikke var den typiske lykkelige type. Den er realistisk og den efterlader meget til fantasien - hvilket jeg i dette tilfælde er stor fan af.
Jeg tror nemlig ikke, at denne trilogi ville kunne blive rundet af på den blomstrede og skønne måde, uden at hele historien ville føles forkert.

Jeg har dog på fornemmelsen, at filmen bliver langt bedre end bogen - eller jeg kan da i hvert fald håbe.. 


“Kill me. If you’ve ever been my friend, kill me.” 

6 kommentarer:

  1. Jeg læser normalt ikke anmeldelser af afslutninger på trilogier, jeg ikke selv har læst, men ud fra din kommentar på Twitter blev jeg altså nødt til at læse denne anmeldelse :-)

    Det er så ærgerligt, når slutningen på en serie ikke lever op til forventningerne - især hvis man har været glad for de tidligere bøger.


    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Bestemt! Nu havde jeg så ikke voldsomt store forventninger til bogen, da de to tidligere bøger har været nogle blandede oplevelser - den ene ok, den anden fantastisk - men jeg havde godt nok alligevel forventet langt mere, end hvad 'Death Cure' præsterede..

      Slet
  2. Jeg var overordnet set ret glad for dette bind, og generelt hele serien. Men selvom du ikke er helt så vild med denne her, som mig selv, så deler jeg helt klart dit synspunkt med hensyn til slutningen. Det var også noget af det jeg virkelig faldt for. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hele serien synes jeg har været en rutsjebanetur - jeg har simpelthen haft så forskellige oplevelser med alle tre! :P
      Men ja, jeg synes slutningen var fin og den kunne bestemt ikke være anderledes i mine øjne! :)

      Slet
  3. Og jeg fik slet ikke svaret dig på dit spørgsmål om hvad jeg så syntes om 3'eren, da vi skrev på 2'erens anmeldelse 😊 Der kom lige skolestart, sygdom og en operation imellem... Sådan kan det gå.
    Jeg må sige at 3'eren ikke overraskede mig. Jeg tænker at jeg har læst så mange bøger, at den endte som jeg forventede den ville. Nærdødsoplevelser, kæmpe ødelæggelser, kærlighed og hvad gør vi så nu spørgsmålet...
    Jeg var underholdt, så alt i alt, selvom jeg fløj hen over de sidste to, er det ikke nogle bøger jeg vil mindes med et smil, men med en forundring :)

    /Kay

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er helt okay - livet skal vi også give plads til! Jeg håber alt er vel ved dig! :)

      Den var nemlig ikke særligt overraskende og oveni føltes serien bare uafsluttet.. Men jeg er glad for, at bogen i det mindste underholdt en af os lidt. :P

      Slet