søndag den 9. august 2015

'The Darkest Part of the Forest' - Holly Black

“There's a monster in our wood. She'll get you if you're not good. Drag you under leaves and sticks. Punish you for all your tricks. Anest of hair and gnawed bone. You are never, ever coming... home.” 



Titel: The Darkest Part of the Forest. Forfatter: Holly Black. Udgivelsesår: 2015. Sidetal: 324. Forlag: Little, Brown Books 

Children can have a cruel, absolute sense of justice. Children can kill a monster and feel quite proud of themselves. A girl can look at her brother and believe they’re destined to be a knight and a bard who battle evil. She can believe she’s found the thing she’s been made for.

Hazel lives with her brother, Ben, in the strange town of Fairfold where humans and fae exist side by side. The faeries’ seemingly harmless magic attracts tourists, but Hazel knows how dangerous they can be, and she knows how to stop them. Or she did, once.

At the center of it all, there is a glass coffin in the woods. It rests right on the ground and in it sleeps a boy with horns on his head and ears as pointed as knives. Hazel and Ben were both in love with him as children. The boy has slept there for generations, never waking.

Until one day, he does…

As the world turns upside down, Hazel tries to remember her years pretending to be a knight. But swept up in new love, shifting loyalties, and the fresh sting of betrayal, will it be enough?


Jeg vidste ikke meget om bogen da jeg købte den. Jeg vidste at den var flot, at Holly Black var forfatteren og at den handlede om The Fey Folk og mere behøvede jeg faktisk heller ikke at vide.

'The Darkest Part of the Forest' er en vildt spændende bog! Den er meget detaljeret og selvom Holly Black selvfølgelig har taget en del Fey-myter og lores i brug, så holder hun stadig historien original og fangende! 
Bogen havde også en lidt dyster og halvskummel undertone. Jeg ved selvfølgelig ikke om jeg bare er en piveskid, men der var nogle få gange, hvor jeg kiggede mig lidt nervøst omkring og nogle passager der gav mig kuldegys. 

Der dukkede på et tidspunkt en snert af et trekantsdrama op - hvilket jeg efterhånden er begyndt at ryste lidt på hovedet af - men det var så uventet, flygtigt og faktisk ret interessant, at det virkelig ikke gjorde noget. 
Trekantsdramaet indeholder nemlig følelser mellem to personer af samme køn - et emne få inddrager på denne måde, men som Holly Black virkelig behandler fint. Det falder så fuldstændig let ind i historien og jeg elsker hende for, ikke at køre det op i en spids, eller sætte spotlyset mod det: følelserne er der, de er velkomne og de er ganske normale. Der fik Black lidt af mit hjerte.

Hele bogen var virkelig gennemført og jeg er stadig imponeret over, at Black kunne bygge det univers op, holde læseren fanget OG få det hele afsluttet igen, i én enkelt bog. 

Det er uden tvivl en anbefalelsesværdig bog, til alle der holder lidt af Fey folket og det lidt små-uhyggelige. 


“Once, there was a girl who vowed she would save everyone in the world, but forgot herself.” 

6 kommentarer:

  1. Åhhhh, jeg skal have den læst NUUUUUU!

    SvarSlet
    Svar
    1. JA DU SKAL SÅ! Kom igaaaaang! :D

      Slet
  2. Den skal jeg virkelig have fingrene i, like NU!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes, at det lyder som en ekstremt god idé! Den er virkelig god! :D

      Slet
  3. Hm... normalt skræmmer trekantsdramaer mig væk, men nu bliver jeg nysgerrig :-)

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg er også begyndt at blive lidt træt af dem, men det fungerer underligt nok bare ekstremt meget i denne bog! :)

      Slet