onsdag den 5. august 2015

'Jane Eyre' - Charlotte Brontë

“I would always rather be happy than dignified.”




Titel: Jane Eyre. Forfatter: Charlotte Brontë. Udgivelsesår: 2008 (originalt: 1847). Sidetal: 521. Forlag: Penguin Classics.

Orphaned into the household of her Aunt Reed at Gateshead, subject to the cruel regime at Lowood charity school, Jane Eyre nonetheless emerges unbroken in spirit and integrity. She takes up the post of governess at Thornfield, falls in love with Mr. Rochester, and discovers the impediment to their lawful marriage in a story that transcends melodrama to portray a woman's passionate search for a wider and richer life than Victorian society traditionally allowed. With a heroine full of yearning, the dangerous secrets she encounters, and the choices she finally makes, Charlotte Bronte's innovative and enduring romantic novel continues to engage and provoke readers.


Jeg har længe haft 'Jane Eyre' stående på reolen og endnu længere på min to-be-read liste. Jeg har fået den anbefalet utallige af gange og alligevel har jeg ikke taget den frem, fordi jeg har fundet den ufattelig intimiderende. 
For kort tid siden tog jeg mig dog endelig sammen og bogen viste sig at være noget helt særligt! 

Jeg kan slet ikke forklare hvad der skete, men historien om Jane sugede mig til sig og nægtede at give slip, før sidste side i bogen blev vendt.

Jane Eyre er en skøn person at følge og hendes venlige ånd og smukke sind, gjorde det utroligt let at holde af hende. 
Jane har bestemt ikke det let og stort set fra side et, havde jeg lyst til at flå hende ud af bogen og give hende det kram hun fortjente, men egentligt aldrig fik.
Vi ser hende rejse sig efter utallige nederlag, men hun giver ikke op. 
Hendes stærke personlighed var i høj grad noget af det, der gjorde, at jeg ikke ville ligge bogen fra mig igen - i hvert fald ikke med god vilje og på trods af, at det er en bog på over 500 sider, blev jeg aldrig træt af at følge hendes liv og hendes verden. 
Jane bliver virkelig kun ved med at udvikle sig - til det endnu bedre, til det endnu stærkere og til et endnu smukkere menneske.

Det var utrolig interessant at læse om livet i den tidsalder, selvom der til tider skete ting, jeg slet ikke kunne forholde mig til. Det virker fuldstændig urealistisk, at det har været sådan engang, når man ser på verden idag. 
Charlotte Brontë er dog derfor uden tvivl en fantastisk forfatter, da det er noget ganske særligt, måske nærmest magisk, stadig at kunne tryllebinde sine læsere, hvis virkelighed ligger så langt fra bogens. 

Det er en virkelig skøn bog, som jeg tænker tilbage på med et lidt knust hjerte, omend stadig et skævt smil på læben. 

“Even for me life had its gleams of sunshine.”

4 kommentarer:

  1. Svar
    1. Uden tvivl! Brontë er virkelig dygtig! :)

      Slet
  2. Det er SÅ dejligt at du endelig har fået læst den og elsker den! <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det var heldigt for vores venskab! ;)

      Slet