mandag den 3. august 2015

'Brødrene Løvehjerte' - Astrid Lindgren

"... Alligevel kunne jeg ikke lade være med at tænke på, hvor skønt det ville være, hvis vi ikke hele tiden skulle være så stærke og modige."



Titel: Brødrene Løvehjerte. Forfatter: Astrid Lindgren. Udgivelsesår: 2014 (originalt: 1973). Sidetal: 229. Forlag: Gyldendal.

I ”Brødrene Løvehjerte” møder vi brødrene Løve. Til fornavn hedder de Jonathan og Karl. I fortællingen om brødrene får Karl, af sin storebror Jonathan, fortalt historien om Nangijala.

Nangijala er stedet, man kommer til, når man dør. Karl er kronisk syg og døende, og Jonathan beroliger ham ved at fortælle historier om livet efter døden.

En dag bryder en ildebrand ud i deres lejlighed. Jonathan tager sin lillebror på ryggen og hopper ud af vinduet. Han dør i sit fald, og Karl sidder ensom tilbage og tænker på Nangijala. Findes det?


Jeg købte denne bog kort efter jeg sidste sommer var i Junibacken og blev mindet om dette skønne eventyr af Astrid Lindgren, da vi tog med Eventyrtoget rundt, for at se Lindgrens forskellige historier. 

Da jeg var yngre holdt jeg faktisk ikke forfærdeligt meget af historien. Jeg fandt den alt for uhyggelig og jeg brød mig virkelig ikke om, at den handlede så meget om død, men nu, mange år og flere tab senere, værdsætter jeg dog virkelig Lindgrens skønne og hjerteskærende historie. 

'Brødrene Løvehjerte' er en smuk og fantastisk bog, der så omfattende behandler nogle hårde emner, at jeg kan blive helt forundret over, at dette er en børnebog. 
Det er utroligt magisk, det Lindgren har formået at gøre med bogen og det er ganske enkelt et mesterværk.

Den handler om livet og om døden, om at kæmpe for hvad du tror på - kæmpe imod det mørke, man kan finde så mange steder. Den handler om at miste, men også om at få igen og den handler om familie og om kærligheden til denne. Dét at ville gøre alt, for en man har kær og det at føle det, den kære føler. Tæthed, loyalitet og igen: kærlighed. 

Jonathan og Karl er et skønt søskendepar og jeg holdt virkelig meget af dem. 
De er stærke og modige, og de vil gøre alt for hinanden, for at de kan være sammen og for at de kan leve sammen i sikkerhed. 

'Brødrene Løvehjerte' er et sandt eventyr og en bog der giver håb om, at der er et fantastisk sted i vente og at eventyret ikke slutter, selvom livet gør.

6 kommentarer:

  1. Jeg har aldrig fået læst Brødrene Løvehjerte, kan huske vi så filmen i folkeskolen, men det er en af de bøger, jeg gerne vil have læst. Den lyder i hvert fald så god! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er uden tvivl det værd! Fantastisk historie! :)

      Slet
  2. En virkelig flot anmeldelse du har skrevet af den. Jeg har faktisk aldrig fået den læst, men det skal jeg helt klart have gjort nu! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det synes jeg er en fantastisk idé! Det er en virkelig skøn bog! :)

      Slet
  3. Jeg husker bogen som værende virkelig kedelig; men jeg tror simpelthen ikke på, at det er sådan jeg egentlig har det med den. Jeg har derfor lige købt bogen, og håber meget på snart at genlæse den - og forhåbentlig være lige så begejstret for den, som så mange andre er :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Måske den, for nogle af os, er bedre at læse som voksne? Jeg føler i hvert fald, at jeg fik meget mere ud af den denne gang, frem for da jeg var barn.
      Jeg glæder mig til at høre, hvad du så synes om den efter genlæsningen! :)

      Slet