torsdag den 9. juli 2015

'The Cage' - Meghan Shepherd

"A Stranger in my own life
A ghost behind my smile
Not at home in paradise
Not at home in hell..." 



Titel: The Cage. Forfatter: Meghan Shepherd. Udgivelsesår: 2015. Sidetal: 400. Forlag: Balzer + Bray.


TAKEN
from her world without warning.

TRAPPED
in an alien envirorment

FALLING
for her captor

When every move is being watched, Cora's only chance for escape may be within the arms of the enemy. 


Det var uden tvivl forsiden der tiltrak mig ved denne bog! Den er afsindigt flot - både farvestrålende og detaljeret, men også enkel og sart på samme tid. 
Handlingen undersøgte jeg ikke så meget, andet end at det handlede om mennesker, der var spærret inde i en menneske-zoo og det lød jo faktisk ret spændende, ikke? 

Vi følger hovedsageligt historien fra Coras synspunkt, men ind i mellem fik vi også lov til at følge historien, set fra de øvrige fangers synspunkt. 

Jeg havde det okay med Cora, men jeg kom aldrig ind på livet af hende - eller måske kom hun aldrig ind på livet af mig - det var bare sådan et bekendtskab jeg havde det okay med. Typen man smiler til, men aldrig spørger ind til, hvis I kender til det.
De øvrige fanger var nogenlunde lige sådan, de var også interessante nok, men ikke overvældende spændende og jeg fik aldrig et specielt forhold til nogen af dem. 

Universet var bygget rigtig godt op og detaljerne var godt beskrevet - jeg følte mig i hvert fald lige så fanget, som de i bogen egentligt var. Jeg kan godt lide Shepherds måde at skrive på og især hendes tanker og ideer omkring reaktioner på fangenskab, fandt jeg interessante og det var nok også dét, det psykologiske bag, der gjorde at jeg læste videre. 

Rent handlingsmæssigt følte jeg dog, at der manglede noget. Vi blev i starten introduceret for nogle problemer, som jeg virkelig ikke føler, at der blev taget hånd om - nogle ting som jeg egentligt burde spille en større rolle, end det de gjorde og derfor var jeg også skuffet over, at forfatteren bare dansede så let over det, som hun nu gjorde.
Derudover var handlingen bare lidt tør. Det hele virkede lidt overfladisk og det ærgrer mig, for her har vi en ret original idé med en hel del potentiale, der bare ikke blev udnyttet fuldt ud.


Det der alligevel trak bogen op i sidste ende, var det fuldkomne overraskende og vildt interessante plottwist, der blev stykket ind i slutningen af bogen.
Jeg sad faktisk med følelsen af, at ikke engang forfatteren vidste at dette ville ske, før hun nåede til de sidste sider og det var virkelig fedt!
Jeg ved ikke, om det var fordi jeg halvsov lidt igennem bogen, men slutningen kom virkelig bag på mig og det elskede jeg! 


Shepherd har tydeligvis en hel del flere ideer med denne historie, end jeg havde regnet med og jeg er, til trods for min lidt tørre læseoplevelse, ret spændt på hvor serieren fører hen. 

2 kommentarer:

  1. 'amen altså, nu bliver jeg jo nødt til at læse den, bare for at finde ud af hvad det plottwist er! Jeg er en sucker for plottwists :p

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan virkelig også godt lide plottwists, men det er bare så tit, at jeg regner dem ud! Dette her dog, det havde jeg altså ikke set komme. :P

      Slet