fredag den 24. juli 2015

'Som en skygge' (Night Angel #1) af Brent Weeks

"Se efter, din lille lort, se godt efter. Det her er dit værk, dreng. Det her er prisen for at tøve. Når jeg siger dræb, så dræber du. Ikke i morgen, ikke om fem dage. Du dræber i samme sekund."



Titel: Som en skygge (Night Angel #1). Forfatter: Brent Weeks. Udgivelsesår: 2015 (originalt: 2008). Sidetal: 708. Forlag: Tellerup. 

Dette er et anmeldereksemplar fra Tellerup.

Den perfekte dræber har ingen venner. Kun mål. 

For Durzo Blint er snigmord en kunstart, og han er byens mest talentfulde kunstner. 

For Azoth er overlevelse en daglig kamp. Han er opvokset i Slummen og har lært på den hårde måde at bedømme folk hurtigt og at tage chancer. 
Chancer som at bede Durzo Blint om at tage ham i lære som blodsvend.

Men for at blive antaget må Azoth lægge sit liv bag sig, skifte identitet til Kylar Stern og lære at navigere i blodsvendenes verden af politiske intriger og mystisk magi. 
Og først og fremmest må han lære at udvikle sans for drab.


Jeg blev først fanget af 'Som en skygge's forside - den er simpel, dyster og virkelig flot. Derefter læste jeg lidt om handlingen og tænkte "Tja, den lyder da ret interessant". Så modtog jeg bogen og blev med det samme intimideret af dens tykkelse og jeg brugte længere tid på, at samle mig mod til at gå igang med den, end det egentligt tog mig at læse den. 
Jeg var jo ikke i tvivl om, at det ville blive en interessant læseoplevelse - jeg havde bare ikke forventet, at jeg sad med en af de bedste bøger jeg har læst i år, i mine hænder. 

Vi følger hovedsageligt Azoth og selvom der er flere forskellige fortællere, er det ham og hans gerninger der er bogens omdrejningspunkt. 
Jeg kunne virkelig godt lide Azoth. Han var en lille dreng, der voksede op i slummen og som, på trods af nogle virkeligt dårlige beslutninger, voksede op og tog ansvar - omend det var på den voldelige og blodige måde. 
Derudover var jeg virkelig vild med Momma K, en virkelig stærk kvinde der, selvom hun havde nogle grumme beskæftigelser, var en stor støtte for mange i bogen og som nærmest spillede det kvindelige forbillede - nærmest en mor-rolle, for de der manglede det. 

Bogen er fyldt med vold, blod, sex og action og der er virkelig bare fuld fart på! Handlingen kører simpelthen bare derudaf, men Weeks har via et nemt og overskueligt sprog og en tydelig skrivestil, alligevel gjort det let og ligetil at følge med, på trods af en ellers meget handlingfyldt bog.

Weeks er tydeligvis en virkelig god forfatter, der formår at holde læserne fanget på trods af bogens tyngde og længde.
Der var vitterligt ikke et eneste tidspunkt hvor jeg kedede mig, eller følte at historien gik i ring, hvilket er noget, jeg er meget imponeret over! 

'Som en skygge' var en nervepirrende, utroligt spændende og absolut fantastisk bog!

"Den som havde udtænkt denne tagkonstruktion, havde ikke haft uindbudte gæster i tankerne, det var helt sikkert." 

8 kommentarer:

  1. Jaaahh. Endnu en der kan lide bogen. Jeg læste den for 4 år siden og elskede den. Er glad for at den nu oversættes.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes virkelig også, at den var god! Nu mangler jeg bare lidt fortsættelsen! :D

      Slet
    2. Bind 2 er på vej - regner med at ha manus klar til december. Mvh oversætteren :-)

      Slet
    3. Hvor lyder det bare godt Sisse! :-) Jeg ser meget frem til at læse den!

      Slet
  2. Den første bog i serien er virkelig god - og virkelig barsk! Det var meget ubehagelig læsning til tider, men også en kærkommen afveksling til meget af den happy-go-lucky fantasy, jeg også læste på et tidspunkt. Jeg var til gengæld ikke så vild med den anden bog i serien, så jeg er ekstra spændt på, hvad du synes om den, for den bog har skabt en del debat :-)

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har også hørt folk sammenligne den med en slags 'Game of Thrones' bare for det lidt yngre publikum, hvilket godt kan følge dem i - netop i forhold til den barske handling!

      Jeg kunne faktisk godt forestille mig, at den anden bog i serien ville være lidt problematisk, men jeg vil dog se frem til at læse den alligevel! :)

      Slet
  3. Den bog er bare SÅ freaking god altså :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Uden tvivl! Fantasy på høj og fed plan. :D

      Slet