mandag den 20. juli 2015

'Prodigy' (Legend #2) af Marie Lu

"Indimellem spekulerer jeg på, hvordan alting havde set ud, hvis jeg bare... havde mødt dig en tilfældig dag. Ligesom almindelige mennesker gør. Hvis jeg bare var gået forbi dig på gaden en solrig morgen og syntes, du var sød, og jeg så standsede og gav hånd og sagde: 'Hej, jeg hedder Daniel'."



Titel: Prodigy (Legend #2). Forfatter: Marie Lu. Udgivelsesår: 2015 (originalt: 2013). Sidetal: 374. Forlag: Carlsen

Denne bog er et anmeldereksemplar fra Forlaget Carlsen.

June og Day har undsluppet Republikkens jerngreb om Los Angeles og er flygtet til Vegas, netop som det utænkelige sker: Elektor Primo dør, og han søn, Anden, overtager efter ham. Mens Republikken er på randen af kaos, slutter Day og June sig til en af Patrioternes oprørsgrupper, der gerne vil hjælpe dem med at redde Days lillebror og derefter hjælpe dem og over til Kolonierne. Der er bare én betingelse. June og Day skal myrde den nye Elektor.

Det er en chance for at forandre nationen og give stemme til alle dem, der længe har været tavse og undertrykte, så Day og June indvilliger i planen. Men da det går op for June, at den nye Elektor på ingen måde minder om sin far – men derimod viser sig at være foruroligende sympatisk – bliver hendes samvittighed plaget. Hvad nu hvis Anden betyder nye muligheder og et ændret styre? Hvad nu hvis revolutionen må være mere end tab og hævn, vrede og blod? Hvad nu hvis Patrioterne tager fejl.

Men som led i planen er Day og June blevet skilt ad. Vil June kunne nå at videregive sin tvivl til Day? Og hvordan vil Day tage imod Junes besked efter at have set hende på særdeles venskabelig fod med den nye Elektor …




Jeg kunne virkelig godt lide første bog i trilogien, men der var nogle småting som jeg ikke helt var fan af, ligesom hovedpersonerne - selvom jeg godt kunne lide dem - ikke helt formåede at tage mit hjerte. 

I denne bog der overmandede de mig dog fuldstændigt og da jeg lukkede bogen i, var det med langt flere følelser for dem, end jeg troede jeg kunne få.
June og Day udvikler sig så ekstremt meget, på de knap 400 sider og det er vildt interessant at se dem i uvante omgivelser.

Presset vokser også og ikke kun på dem hver især, men også på dem som et par - de er jo trods alt to komplette modsætninger af hinanden, og dog. 
Alt dette var kun med til at gøre bogen mere interessant, for det var ikke det typiske kærlighedsdrama, jeg normalt oplever i ungdomsbøger - tværtimod. Der var en del psykologiske faktorer ind over og især de forskellige miljøer spillede store og essentielle roller for Day og June.

Bogen var lidt langsom i starten og jeg blev en smule nervøs for, om fortsættelsen her ville være en skuffelse i forhold til den gode start på trilogien. 
Den kære Lu fik dog hurtigt varmet op og hendes tempofyldte og spændende skrivestil fra etteren, gik for alvor igang lidt inde i bogen. 
Det jeg er mest overrasket og imponeret er dog at Lu, på trods af tempoet, ikke mister overblikket og stadig formår at holde handlingen klar og fangende.

Slutningen havde jeg desværre set komme - internettet er jo ikke spoilerfrit - dog er jeg stadig meget spændt på, hvordan Lu kringler den problematik fremadrettet! 

'Prodigy' endte med at tage mig fuldstændig med storm og nu er der ikke andet at gøre, end at vente (u)tålmodigt på, at den tredje og sidste bog i trilogien bliver oversat og udgivet!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar