onsdag den 10. juni 2015

'Son' (The Giver Quartet #4) af Lois Lowry

“It be better, I think, to climb out in search of something, instead of hating, what you're leaving.” 



Titel: Son (The Giver Quartet #4). Forfatter: Lois Lowry. Udgivelsesår: 2012. Sidetal: 393. Forlag: Houghton Mifflin. 

They called her Water Claire. When she washed up on their shore, no one knew that she came from a society where emotions and colors didn’t exist. That she had become a Vessel at age thirteen. That she had carried a Product at age fourteen. That it had been stolen from her body. Claire had a son. But what became of him she never knew. What was his name? Was he even alive? She was supposed to forget him, but that was impossible. Now Claire will stop at nothing to find her child, even if it means making an unimaginable sacrifice. 



'Son' er den afsluttende bog i kvartetten, hvor vi følger Claire på hendes rejse, for at finde hendes søn. 

Hun ramler ind i så mange forhindringer, men hun giver ikke op og derfor synes jeg, at hun var en fornøjelse at følge. Jeg var meget overrasket over hvor stærk og inspirerende hun var og det var virkelig interessant at se hende kæmpe for at nå sit mål - sin søn. 

Bogen er delt op i 3 dele: før, imellem og efter, og selvom jeg har læst mange anmeldelser der klager over anden del - altså 'imellem' - var det en del jeg nød fuldt ud. Den er fyldt til randen med styrke, kærlighed, sammenhold og jeg fandt den virkelig smuk og inspirerende. 
'Før' og 'efter' var ligeså smukke og informative. Det hele endte ud i en vidunderlig fortælling om hvad kærlighed kan gøre ved én - om det er kærlighed til sit barn, en potentiel mand/kone eller bare generelt kærlighed til sin næste. 

Bogen er væsentligt længere end de tidligere bøger og det skyldes måske, at samtidig med at vi følger Claire og skal lære hende at kende, har Lowry også forsøgt at samle historierne fra de tidligere bøger. Vi fik på den måde nærmest en status over de tidligere hovedpersoner og fik således en nogenlunde oplysning om hvor de er nu, samt hvad der er sket med dem. 

Det var måske en smule rodet til tider, men det var alligevel en spændende bog, som jeg nød at læse. Jeg var glad for at få svar og det fik jeg også - på det meste i hvertfald... For selv om at jeg sad med en nærmest salig følelse da bogen sluttede, føler jeg stadig at der er nogle ting, som jeg ikke har fået svar på. 
Jeg vil ikke gå i dybden med dem, for det ville spoile handlingen fuldstændig, men en del af mig synes derfor ikke, at Lowry fik rundet bogen helt af.
Dette trækker desværre lidt ned for mit vedkommende, selvom jeg godt kan se potentialet i slutningen - der er nemlig blevet overladet lidt til læserens fantasi.

Alt i alt en fin og spændende bog og jeg har nydt at være på rejse i Lowrys 'The Giver' univers. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar