mandag den 29. juni 2015

'Dræb ikke en sangfugl' - Harper Lee

"Skyd alle de skovskader, I vil, hvis I kan ramme dem, men husk at det er en synd at dræbe en sangfugl."  

Titel: Dræb ikke en sangfugl. Forfatter: Harper Lee. Udgivelsesår: 2015 (originalt: 1960). Sidetal: 319. Forlag: Lindhardt og Ringhof.

Dette er et anmeldereksemplar fra Lindhardt og Ringhof.

Den lille sydstatsby Maycomb er fyldt med fordomme, vold og hykleri, så da byens respekterede sagfører, Atticus Finch, påtager sig forsvaret af en sort mand, der er anklaget for at have voldtaget en hvid kvinde, får det store konsekvenser for den lille by. Set gennem øjnene på den niårige Scout Finch udforsker Harper Lee med hjertevarmende humor de voksnes irrationelle holdning til race og samfundsklasse i 1930’ernes Alabama. 


Jeg har længe villet læse denne klassiker, men jeg har altid fundet den en smule intimiderende - jeg ved bare ikke helt hvorfor. Måske fordi den er så omtalt? I hvert fald tog jeg mig først sammen nu, hvor Lindhardt og Ringhof holdt deres fælleslæsning - og heldigvis for det!

'Dræb ikke en sangfugl' fortjener virkelig al den omtale den får! Den er smuk, både sprogmæssigt og handlingsmæssigt. Lee formår at behandle nogle virkelig barske emner, på en meget påpasselig måde. Emner der nu, 50 år senere, på sin vis stadig er lige så relevante, som dengang hun satte sig ned og skrev denne bog. 

Bogen var utroligt rørende og at vi fulgte historien fra et lille uskyldigt barns øjne, gjorde kun bogen endnu bedre. Vi var, som Scout, små børn, der så den store stygge verden udfolde sig, som kun den kan gøre. Vi blev, sammen med Scout, flere somre ældre og vi så mere og forstod mere som somrene gik. Det var også med vores barneøjne, at vi oplevede skræmmende og desperate opførsler og det var med et barnligt sind, at vi fandt en måde at overkomme alt dette på.

Der er ingen tvivl om, at Lee kan noget helt særligt. Hun indfanger sine læsere i så høj en grad og jeg fandt det nærmest umuligt at slippe historien igen. 
Jeg er hende evigt taknemmelig for, at skabe sådan en historie og for at dele den med os - derudover ser jeg virkelig frem til at læse fortsættelsen, 'Sæt ikke en vagtpost ud', der udkommer om ganske kort tid. 

2 kommentarer:

  1. Det er en skøn bog. Jeg blev ret overrasket over, hvor meget jeg holdt af den, da jeg læste den, for det var svært at formulere lige præcis hvad det var, der for alvor vandt mit hjerte. Måske først og fremmest Scouts skønne stemme i bogen? Under alle omstændigheder en dejlig klassiker :)

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Bestemt! Det er en fantastisk bog. :-)

      Slet