tirsdag den 2. juni 2015

Boglige vaner #5 - 5 ord

Caroline lavede et indlæg om 5 ord, der beskriver hendes bog-jeg (læs mere her) og jeg har været i tænkeboks, for at finde på nogle ord, der kunne beskrive mig. 



1. Trofast.
Jeg læser en bog ad gangen og kun én. Jeg bliver rundtosset hvis jeg læser flere ad gangen og jeg ved, at der er stor chance for, at den bog der er mindst interessant bliver glemt (eller skubbet i baggrunden).
Derfor står jeg fast ved den ene bogs side lige indtil vi sammen når slutlinjen og jeg får vendt den sidste side! 


2. Omsorgsfuld (hønemor). 

Selvom jeg ikke ligefrem er fanatisk (tror jeg i hvert fald ikke), så er jeg meget påpasselig og øm med mine skønne bøger. 
Et eksempel kan være min snarlige flytning - jeg skulle simpelthen se flyttemanden an, før jeg kunne beslutte mig for, om han måtte bære mine bøger, eller om han bare skulle 'nøjes' med at tage møbler og andre kasser. Jeg er senere hen blevet enig med min mor om, at jeg bare tager mine 20 bog-kasser selv (eller sammen med en af de nærmeste som jeg stoler på). 
Derudover tager jeg støvcover af bøgerne hvis de skal i tasken, så ikke de bliver beskadiget og de må ikke ligge opad noget skarpt eller noget med en 'farlig' overflade.

3. Samvittighedsfuld. 

Selv om bøger til tider kan være kedelige og intetsigende, vender jeg altid hver en sten i forsøget på at finde noget godt at sige om bøgerne.
Jeg er blevet bedre til at være kritisk, men det er med et blødende hjerte, at jeg skal fortælle en bog, at den ikke er noget for mig - at den ikke er god nok... 

Jeg hvisker derfor kliché agtige sætninger afsted: "It's not you, it's me", "Jeg er bare ikke den rette læser, for en bog som dig", "Der er mange andre læsere (fisk) i havet"... 
Det sker selvfølgelig en gang i mellem, at jeg tænker 'fuck this', når jeg har klappet en bog sammen, men det er virkelig sjældent. 

4. Emotionel.

Der skal absolut intet til, at jeg bliver berørt af en bog (eller film, historier, serier, musik, hverdagsting...). Om det så bare er våde øjne, kuldegysninger, en enkelt tåre eller andet - jeg er næsten sikker på, at igennem alle de bøger jeg har læst, så er der færre bøger der ikke har rørt mig, end bøger der har.
Der skal til gengæld heller intet til at jeg enten bliver vred, fjollet eller glad under en læseoplevelse. Jeg lever mig så langt ind i de forskellige universer, at jeg næsten lige så godt kunne have fået tildelt min egen rolle deri. Alle mine følelser er virkelig ude på tøjet, når jeg fordyber mig i en bog. 



Har den kat ikke fået noget rent vand idag? Åååååååhhhh *Kniber en lille tåre*
Kunne den sten ikke vende sig om? Iiiiiihhh! Det er så sørgeligt! *Vræler*
Kan han ikke finde sine nøgler? ÅH NEJ HVAD GØR VI?! *Bider negle* 
Tømte han virkelig postkassen for hende? Ååååh, hvor er det, det kæreste i verden! *Suk*

5. Efter(efter)tænksom. 
Når jeg afslutter en bog, så giver jeg en bedømmelse (på Goodreads) der svarer til den følelse jeg sidder med på det tidspunkt. Senere når jeg så skal skrive en anmeldelse, kan jeg sidde med en helt anden følelse, fordi jeg har fået tænkt bogen og min oplevelse med denne ordentligt igennem. 
Jeg er meget eftereftertænksom, for selvom jeg selvfølgelig danner en masse indtryk mens jeg læser - er det først senere hen jeg danner et overordnet blik over, hvad jeg egentligt læste og hvordan jeg egentligt har det med det. 

Det var de 5 ord om mit bog-jeg, som jeg kunne komme på og nøj hvor var det faktisk overraskende svært!




Sidder I derude med 5 ord I synes der passer på jer, så kunne jeg rigtig godt tænke mig at høre om dem! 


6 kommentarer:

  1. Super fedt, at du har fået lavet et indlæg! :D Det er virkelig sjovt at se, hvordan andre beskriver sig selv - nogen af tingene kan man jo nikke genkendene til :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er nemlig rigtig hyggeligt! :D

      Slet
  2. Sjovt og virkelig interessant indlæg :) Og åh at være en bog-hønemor! :D Det er jeg også, jeg tager også altid smudsbind af, når jeg skal noget, og faktisk læser jeg heller ikke med det på bogen, for så kan det jo også blive revet lidt...

    SvarSlet
    Svar
    1. Det gør jeg heller ikke - både fordi det kan gå i stykker, men også fordi det er suuuuper irriterende at læse med. :P
      Men godt at høre, at jeg ikke er den eneste hønemor. :D

      Slet
  3. Sikke nogle fine ord og forklaringer. Jeg kunne stærkt identificere mig med dem alle :)

    bookroom.bloggersdelight.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor dejligt og tak - det er lidt sjovt, at granske sit læse-jeg på den måde. :)

      Slet