tirsdag den 19. maj 2015

'Matilda' - Roald Dahl

“The books transported her into new worlds and introduced her to amazing people who lived exciting lives. She went on olden-day sailing ships with Joseph Conrad. She went to Africa with Ernest Hemingway and to India with Rudyard Kipling. She travelled all over the world while sitting in her little room in an English village.”



Titel: Matilda. Forfatter: Roald Dahl. Udgivelsesår: 2013 (originalt: 1988). Sidetal: 240. Forlag: Puffin Books.

Matilda is a little girl who is far too good to be true. At age five-and-a-half she's knocking off double-digit multiplication problems and blitz-reading Dickens. Even more remarkably, her classmates love her even though she's a super-nerd and the teacher's pet. But everything is not perfect in Matilda's world. For starters she has two of the most idiotic, self-centered parents who ever lived. Then there's the large, busty nightmare of a school principal, Mrs. ("The") Trunchbull, a former hammer-throwing champion who flings children at will and is approximately as sympathetic as a bulldozer. Fortunately for Matilda, she has the inner resources to deal with such annoyances: astonishing intelligence, saintly patience, and an innate predilection for revenge.

She warms up with some practical jokes aimed at her hapless parents, but the true test comes when she rallies in defense of her teacher, the sweet Miss Honey, against the diabolical Trunchbull. There is never any doubt that Matilda will carry the day. Even so, this wonderful story is far from predictable. Roald Dahl, while keeping the plot moving imaginatively, also has an unerring ear for emotional truth. The reader cares about Matilda because in addition to all her other gifts, she has real feelings.



Matilda er en skøn børnebog, der handler om en lille intelligent pige, der trods sine udfordringer, hverken mister modet eller giver op. 
Hun er fantastisk, selvstændig og nysgerrig på verdenen og interesseret i at lære mere om alt.
I en ualmindeligt tidlig alder, lader hun sig indfange af biblioteket magiske omgivelser og synker ned i det ene fantastiske univers efter det andet. Hendes læse- og læringslyst er umættelig. 

Jeg bandede og svovlede over hendes uvidende og arrogante forældre, der gang på gang slår ned på hendes nysgerrighed og eftertænksomhed.  
Personligt besluttede jeg mig for, at det måtte være grundet deres komplette mangel på hjerneceller og forældreevner - ikke desto mindre, bragte det min søde Matilda alt for mange unødige problemer. 
En tredje voksen der er grov, voldelig og forfærdelig over for børn (og folk generelt), der tænker outside the box og som ikke passer ind i normen. 
Disse tre voksne er klassiske eksempler på uforstående voksne, der absolut ingen sans for hverken børneopdragelse eller omsorg har og de pissede mig godt og grundigt af - alt for mange gange. 

Heldigvis finder Matilda en allieret i Miss Honey (hendes klasselære), der er ekstremt forbløffet over den lille piges hungrende sind. 
Miss Honey er en drøm for små nysgerrige børn og hun opmuntrer, opfordrer samt hjælper Matilda med at lære mere, forstå mere og udforske mere. 

Jeg var så overrasket over, hvor fangende denne bog var, samt hvor dybt den kære børnebog egentligt stak.
Matilda er en lille heltinde - en pige jeg ville ønske, at jeg havde kendt til som barn, for hun er uden tvivl en karakter jeg ville have set op til. 
En stærk lille pige der ikke lader sig slå ud af samfundets skarpe kanter og en pige der uden tvivl ville være en inspiration for mange - både børn og voksne. 

6 kommentarer:

  1. Jeg har endnu ikke læst noget af Roald Dahl, men netop Matilda står højt på min læseliste over Dahls bøger :) Hvor er det bare en skøn udgave, du har!

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, det er også en rigtig fin fortælling! :)
      Ja, jeg er simpelthen så forelsket i disse Penguin children's classics - de er så små og pæne.

      Slet
  2. Jeg forstår godt, hvorfor du virkelig var begejstret for den, og jeg ville ønske, jeg også selv var det. Desværre var der bare noget ved den, som ikke rigtig tiltalte mig. Måske virkede den for ung, eller også var det fordi, jeg blev alt for irriteret over, at ingen (i hvert fald i starten) rigtig gjorde noget for Matilda, selvom det var tydeligt, at hendes forældre var decideret onde over for hende. Jeg ved det ikke, men jeg tror, jeg ville havde elsket den, hvis jeg havde læst den som barn. Nu var den mest af alt middelmådig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hendes forældre er virkelig også den værste bunke møg, jeg længe er stødt på! Så jeg kan godt forstå dine forbehold. :)

      Men ja, måske den havde fungeret bedre, havde du været yngre - hvem ved. :) Jeg var i hvert fald fuldstændig væk i den (måske er jeg meget ung af sind?). :p

      Slet
  3. Jeg har aldrig læst historien om Mathilda men jeg har godt nok set filmen nogle gange. Den er så fin og sød og jeg elsker hvordan Mathilda slæber læssevis af bøger hjem på sin lille trækvogn.

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, hvis du kan lide filmen, så er jeg sikker på at bogen også vil falde i din smag! :)

      Slet