lørdag den 16. maj 2015

'Det første slag' (Rock War #1) af Robert Muchamore

 "Jeg kan godt lide musik. Men ungerne på skolen skaber ikke musik eller bare lytter til det. Det er alt sammen sådan noget, Åh, Sebastian, jeg er nødt til at øve mig til min tværfløjteeksamen i næste uge. Åh, Angus, du er så underlegen, jeg er allerede på niveau ti.
Seriøst, hvordan kan man få musik til at handle om karakterer og eksaminer? Det er det mest deprimerende i verden." 




Titel: Det første slag (Rock War #1). Forfatter: Robert Muchamore. Udgivelsesår: 2015 (originalt: 2014). Sidetal: 294. Forlag: Gyldendal.

Dette er et anmeldereksemplar fra Gyldendal.

Jay, Summer og Dylan er tre meget forskellige unge med musikalske drømme til fælles. De kommer fra forskellige miljøer og kender ikke hinanden. Nu mødes de i deres livs største udfordring, da de og deres bands melder sig til musikdysten Rock War. Og her dannes både venskaber og fjendskaber – og sød musik opstår.



Den danske beskrivelse siger ikke så meget, men jeg følte alligevel at bogen havde potentiale - bagsidetekster er ikke alt, vel?
Forsiden lige så - den er meget ungdomsagtig og jeg tænkte: dén her, den er noget for mig. 


Vi følger 3 personer og deres forskellige vennegrupper i processen om, at stykke bands og musik sammen, alle grupper med håbet om, at de kan komme videre med det de er ved at skabe.
Jeg nød at lære de tre hovedpersoner og deres venner at kende og det er også nogle stærke hovedpersoner - personer jeg følte med og hurtigt kom ind på livet af. Personbeskrivelserne er meget gode og jeg fik en god fornemmelse af hvem de var, hvad de stod for og hvad det egentligt var de ville.

Denne bog går egentligt bare ud på, at lære grupperne at kende i de forskellige situationer, med deres musik - hvilket selvfølgelig er fint, men jeg følte, at der manglede en mening med bogen.

Robert har gjort et stærkt forsøg, på blande action og nogle barske omgivelser ind i historien, men da alt andet i forvejen gik så stærkt - for vi skulle jo nå det hele - så virkede det lige pludselig ligegyldigt, lidt voldsomt og overfladisk. 
Jeg føler, at han har 'proppet' bogen med ligegyldige situationer og scener og det blev tydeligt for mig, at det hele var med henblik på de kommende bøger i serien. Bogen var pludselig 'bare' en indledning til resten af serien og det betød desværre, at jeg til slut sad med følelsen af "var det, dét?" og at det potentiale jeg følte bogen havde, slet ikke blev indfriet. 

For mig ville det måske have fungeret bedre, hvis forfatteren havde dedikeret en bog til hver gruppe, så vi således kunne lære dem at kende samtidig med, at der stadig var plads til et egentligt plot - hvilket der jo ikke var, da vi havde travlt med at skiftevis møde de 3 hovedpersoner og deres omgivelser.


Selv om 'Det første slag' var noget af en skuffelse, så har jeg alligevel planer om, at læse videre i serien. Jeg har nemlig en idé om, at Robert har fået skrevet alt det basale ned i den første bog og måske derfor bedre kan fokusere på det, der rent faktisk er spændende i fortsættelsen. Jeg håber i hvert fald, at det er sådan det bliver.. 

2 kommentarer:

  1. Jeg har også lige læst denne. Selvom det ikke er det bedste jeg har set fra Muchamore, så gør hans skrivestil og karakterer at jeg ikke kan lade være med at holde af den alligevel. For mig fungerede den super godt som let og ligetil underholdning.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor godt at den underholdte dig! :) Den var desværre ikke helt, hvad jeg regnede med.

      Slet