fredag den 17. april 2015

'Rent Blod' (Morika #1) - Sidsel Sander Mittet

"Det var ikke, fordi jeg ikke troede på hans fortælling... Det gjorde jeg nemlig, dybt i mit inderste troede jeg på alt det, han sagde, men jeg ønskede brændende, at jeg ikke gjorde."


Titel: Rent Blog (Morika #1). Forfatter: Sidsel Sander Mittet. Udgivelsesår: 2015. Sidetal: 322. Forlag: Forlaget Facet.

Dette er et anmeldereksemplar fra Forlaget Facet.

På skoleøen Raudra undervises krigerlærlingen Korau og visdomslærlingen Eshri i Morikas idealer for fred og tolerance. Deres fremtid ligger fast.

Men i det skjulte arbejder stærke kræfter på at vende tilbage til tidligere tiders adelsvælde.

Snart befinder Eshri, Korau og deres venner sig midt i en kamp for et samfund, de altid har taget for givet. Spørgsmålet er imidlertid om samfundet overhovedet er værd at kæmpe for?

Eshri og Korau opdager snart, at intet er, som de troede…



Jeg var ikke i tvivl om, at bogen var noget for mig, da jeg læste om den og forsiden fandt jeg virkelig også spændende. Jeg havde dog ikke regnet med at være  fanget af den, som jeg endte med at være.


Handlingen foregår i et fantastisk univers og det hele er virkelig godt beskrevet. Mine egne omgivelser forsvandt og pludselig befandt jeg mig på den smukke ø, i de flotte og tætte skove, samt i farvandet på en bådrejse til forhåbentligt sikrere steder. For selvom omgivelserne og naturen er smuk, så er nye tider på vej og før jeg nåede at nyde det smukke landskab til fulde, var jeg på flugt.. 

Mittet starter bogen stærkt ud med gode introduktioner af både de personer vi kommer til at have med at gøre, og også af det univers vi kommer til at være i. Jeg var i hvert fald fanget fra side 1 og det skulle jo så senere vise sig, at det var svært at ligge bogen fra mig igen.


Vi følger på skift de to fortællere: Korau, en impulsiv kriger, der har det bedst i kampens hede og Eshri, en betænksom og nysgerrig elev, der ønsker fred og lykke for alle - nærmest også for fjenderne. De to modsætninger fungerede godt som fortællere, da deres forskelle komplimenterede hinandens person ekstremt godt. Som læser skulle jeg nemlig ikke nøjes med det blide og søde, nej jeg fik også det grove og actionfyldte og fik derfor alle mine behov dækket.


Bogen er fyldt med humor, hovedsageligt fra den vennegruppe vores to fortællere er en del af. Det er tydeligt at de 6 personer, har knyttet et stærkt bånd og kender hinanden rigtig godt. Jeg følte mig hurtigt som en del af dem - som den syvende person i gruppen (the more the merrier, right?) og jeg både græd med dem, skændtes med dem (der er nogle ret stærke personligheder i gruppen) og jeg grinte med dem. 

På trods af skønheden, humoren og al den action, så berørte bogens historie også nogle hårde emner der også er reele i den virkelige verden. Uden at gå for meget i detaljer, var der en del problemer med forskelligheder, lidt ala: "Ligner du ikke os, så hører du ikke til eller fortjener ordentlig behandling", både i forhold til udseende, seksualitet og holdninger.

Jeg var meget overrasket over denne fantastiske fantasy bogs dybere mening og den gav en del stof til eftertanke.

"Rent Blod" er et virkelig godt eksempel på ekstremt god fantasy, med en undertone af morale - 
Mittet har virkelig slået benene væk under mig med hendes fantastiske debutroman. 

PS. Power to the gingers! 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar