søndag den 22. marts 2015

Serie Søndag #12


Seriens hovedperson er pigen Dina. Dinas mor er skammer, det vil sige en person, der har en magisk evne til at se sandheden i andre menneskers øjne. Skammeren fungerer som dommer i samfundet, og selvom det er en ærefuld beskæftigelse, er skammeren socialt isoleret og frygtet. Det er derfor også med blandede følelser, at Dina finder ud af, at hun har arvet sin mors evne. 


Da en ond fyrste har brug for Dinas mors skammerevner, men ikke er tilfreds med resultatet deraf, starter en årelang krig, hvor Dinas og hendes nærmestes liv gentagende gange bliver sat på spil. 


Det er dog ikke kun den onde fyrste, der kan blive et problem for dem - der lurer nemlig andre farer derude... 





"Skammerserien" er en serie min lærer i folkeskolen gentagende gange anbefalede mig at læse. Hun fortalte hvor god den var, hvor meget hun mente at den passede til min smag og min alder. Rebelske Malene tænkte dog: "Niks, nej tak, nope - jeg skal ikke læse noget du anbefaler og slet ikke noget alle andre læser!" Så jeg gik pænt forbi bøgerne hver gang jeg var på skolebiblioteket for at låne nye eventyr og jeg havde det helt fint med det.

Da jeg mange år senere var gået ud af folkeskolen og på det tidspunkt var begyndt (i en kort periode) at låne bøger på hovedbiblioteket, manglede jeg inspiration og endnu engang blev jeg anbefalet at læse Skammerserien - denne gang tog jeg imod den og sank ned i det fantastiske univers Lene Kaaberbøl havde skabt. 
"Hvorfor læste jeg den ikke noget før???" var en tanke der flere gange gik igennem mit hoved, for jeg var opslugt af magien og alt det der hørte med.

Skammerserien er en fantastisk serie der slet ikke kan få nok ros! Det er en serie for børn, men i mine øjne er den aldersløs og bør læses af (næsten) alle. Jeg er i hvert fald stadig afsindigt glad for den og jeg ærgrer mig over, at have snydt mit barnlige jeg for denne læseoplevelse. 


Jeg genlæste for nyligt hele serien, da filmen jo snart udkommer og jeg derfor gerne ville have genopfrisket min hukommelse. Endnu engang blev jeg mindet om hvor skøn denne serie er, hvor spændende og hvor fyldt med magi den er. Den er barsk og den er direkte, men den er også kærlig og fin og den river simpelthen læseren igennem hele følelsesregistret og jeg kan kun forestille mig hvor stærke følelser den vækker i børn.
Det er virkelig bare en bogserie der skal læses og opleves!

Har du læst Skammerserien og elsker du den lige så grænseløst som jeg? 

4 kommentarer:

  1. Åhhh, jeg elsker de bøger. Læste den første som 10-11 årig og det gav mig et helt nyt syn på hvad bøger kunne være. Den åbnede så at sige hele fantasy-genren for mig. Det var også dengang jeg fandt ud af hvor svært det kan være at vente på en efterfølger. De bøger betyder en hel del for mig, og jeg har snart genlæst dem mange gange, set teaterforestillingen flere gange, haft musikken fra den kørende på repeat og senest også set filmen, selvom den skuffede lidt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Lige præcis - Skammerserien er bare et fantastisk eksempel på, hvad fantasy-genren har at tilbyde!
      Åh, jeg er ked af at filmen skuffede! Jeg har endnu ikke set den, men selvom jeg er edderspændt, så har jeg mine forbehold (som altid, når fantastiske bøger bliver filmatisereret). :)

      Slet
  2. Haha sådan som du havde det med skammer-serien, sådan havde jeg det med HP! Jeg fik den anbefalet flere gange af både skolebibliotekaren og min klasselærer, men jeg nægtede at ville læse den, for ville ikke læse det alle andre læste (og elskede). Til sidst lånte min klasselærer mig hendes eksemplar af den første HP og tvang mig til at tage den med hjem... Jeg læste den og elskede den selvfølgelig :p Nogle gange er det ikke så godt at være så stædige som vi to åbenbart har været :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, men hvem ved - måske har vi fået mere ud af bøgerne af at vente? :D
      Det er forresten sjovt, at du nævner HP som eksempel - de bøger har jeg nemlig også først læst her indenfor det seneste års tid, af præcis samme grund! :P

      Slet