torsdag den 12. marts 2015

"Fangirl" - Rainbow Rowell

“Just... isn't giving up allowed sometimes? Isn't it okay to say, ‘This really hurts, so I’m going to stop trying’?”
“It sets a dangerous precedent.”
“For avoiding pain?”
“For avoiding life.”



Titel: Fangirl. Forfatter: Rainbow Rowell. Udgivelsesår: 2014 (originalt: 2013). Sidetal: 461. Forlag: Pan Macmillan. 

Cath and Wren are identical twins, and until recently they did absolutely everything together. Now they're off to university and Wren's decided she doesn't want to be one half of a pair any more - she wants to dance, meet boys, go to parties and let loose. It's not so easy for Cath. She's horribly shy and has always buried herself in the fan fiction she writes, where she always knows exactly what to say and can write a romance far more intense than anything she's experienced in real life.

Now Cath has to decide whether she's ready to open her heart to new people and new experiences, and she's realizing that there's more to learn about love than she ever thought possible ...

A tale of fanfiction, family, and first love.



Cath, hovedpersonen, er noget af en mundfuld.
Hun er en typisk teenager på den måde, at hun ikke vil indse at fejlen måske, bare måske, ligger ved hende en gang i mellem, frem for ved alle andre og hun har virkelig svært ved at acceptere, at tiden går og at tingene ændrer sig. I mange situationer havde jeg lyst til at lappe hende en og få hende til at se, at verden er så meget større og mulighederne flere. 

Selvfølgelig kan jeg godt følge Cath i, at det er svært at vænne sig til en hel ny tilværelse og at ønsket om at bibeholde en del af "sit gamle liv" er stort, så bare noget kan føles som det plejer og jeg kunne derigennem bedre forestille hvor Rowell ville hen med denne karakter. Da jeg så (endelig) havde vænnet mig til, hvor ondt Cath havde af sig selv, så kunne jeg også bedre se bort fra det og nyde historien som den var.

Jeg elsker, elsker, elsker hele ideen med at hun er en fangirl, har sin egen fanside og skriver fanfiction! Hvor mange skønne bøger har jeg ikke læst, hvor jeg har sukket og digtet lidt videre på historien bagefter (okay, aldrig i et så massivt omfang, men du ved hvad jeg mener!) og ønsket at nogle detaljer i bøgerne var en anelse anderledes? Hele konceptet var enormt hyggeligt og selvom jeg aldrig helt faldt for Simon Snow *host* Harry Potter *host host*, så nød jeg alligevel at være en del af det!

Alt i alt var "Fangirl" en god læseoplevelse og hvis ikke Cath havde givet mig kuller fra starten, så havde bogen bestemt også potientale til at være fantastisk. 



"I don’t trust anybody. Not anybody. And the more that I care about someone, the more sure I am they’re going to get tired of me and take off."

8 kommentarer:

  1. Åh, hvor er det dog rart at høre fra andre, der heller ikke var ubetinget fan af Cath! Jeg har gået og følt mig lidt alene :P

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, godt jeg ikke er alene. Jeg føler i hvert fald at hendes karakter havde meget mere potentiale. :)

      Slet
  2. Lige som dig, blev jeg en anelse skuffet da jeg læste den. Den er virkelig blevet hyped alle steder som noget helt fantastisk og det synes jeg slet ikke den kunne leve op til. Jeg elskede Eleanor & Park, har stadig Attachments tilgode og vælger nok helt at springe Landline over, beskrivelsen siger mig ikke rigtig noget.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hm, ja. Heldigvis læser og nyder vi alle forskelligt, selvom jeg ærgrer mig over, ikke at kunne se grunden til al den hype. :)
      "Eleanor & Park" holdt jeg virkelig også af! Så fin en bog. <3

      Slet
  3. Åhha, så må jeg elske den for mig selv :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, jeg er ked af, at jeg har svigtet dig. :( ;) Dog er jeg sikker på, at der er mange derude der elsker den med dig! :D

      Slet
  4. Jeg ELSKEDE den her bog, og ikke pga. alt det fangirling, men netop fordi jeg kunne relatere mig SÅ meget til Caths sociale angst. Jeg håber da bare ikke at det betyder at du synes jeg er irriterende, haha :D Og så elskede jeg hele plottet omkring tvillingesøsteren, som prøver at break free og blive sin egen person :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha, indtil videre irriterer du mig ikke! :D Og jeg kan også godt følge Cath i hendes sociale vanskeligheder og angsten, men åha. Der var bare noget ved hende, der simpelthen gjorde mig irriteret, frem for medfølende. :)
      Jeg synes slet ikke jeg nåede at lære tvillingesøsteren at kende, desværre.
      Men hvor er det dejligt, at du har haft en positiv læseoplevelse! :)

      Slet