tirsdag den 10. februar 2015

"Stardust" - Neil Gaiman

“He stared up at the stars: and it seemed to him then that they were dancers, stately and graceful, performing a dance almost infinite in its complexity. He imagined he could see the very faces of the stars; pale, they were, and smiling gently, as if they had spent so much time above the world, watching the scrambling and the joy and the pain of the people below them, that they could not help being amused every time another little human believed itself the center of its world, as each of us does.” 



Titel: Stardust. Forfatter: Neil Gaiman. Udgivelsesår: 2013 (originalt: 1998). Sidetal: 196. Forlag: Headline Publishing.

Hopelessly crossed in love, a boy of half-fairy parentage leaves his mundane Victorian-English village on a quest for a fallen star in the magical realm. The star proves to be an attractive woman with a hot temper, who plunges with our hero into adventures featuring witches, the lion and the unicorn, plotting elf-lords, ships that sail the sky, magical transformations, curses whose effects rebound, binding conditions with hidden loopholes and all the rest. 

Endnu engang har Neil slået benene fuldstændig væk under mig!

Hele det fantastiske univers han har bygget op, er så magisk, så eventyrligt og ikke et eneste sekund havde jeg lyst til, at ligge bogen fra mig. Ikke for at drikke, ikke for at spise og da slet ikke for at passe mit arbejde (som jeg jo selvfølgelig blev nød til, men lysten var der ikke!). 

Stardust er sådan et sødt og kært eventyr, meget mere magisk end jeg husker filmen som (det er så også mange år siden, at jeg har set denne) og jeg sukkede, smilte og gøs side efter side.
Da jeg havde færdiggjort bogen sad jeg med en hel salig følelse i kroppen og en dyb taknemmelighed for, at Neil har ladet mig tage del i endnu et af hans eventyr. 

Jeg har lagt mærke til, at mange mennesker kalder Neil for "magiker" i stedet for "forfatter" og jeg er nu endnu engang blevet mindet om, netop hvorfor folk gør det. Han skriver ikke bare - han tryller.

Dette er en bog jeg vil anbefale til Gud og hver mand, for jeg tror virkelig ikke på, at der findes mennesker der ikke vil kunne finde nydelse i denne. Jeg vil faktisk slet ikke tro på, at der findes sådanne mennesker.

Jeg er tom for ord og jeg tror, at min anmeldelse er lettere rodet, men det er fordi der er så mange følelser, jeg gerne vil sætte ord på, men ikke kan. Der er så mange ting, jeg gerne vil sige om denne bog, men jeg ved ikke hvordan jeg skal forklare jer det, så.. Jeg vil slutte af med at sige, at denne bog er absolut fantastisk og at hvis du, ligesom jeg, går og savner følelsen du som barn havde, efter at have afsluttet endnu et magisk eventyr: så læs denne skønne bog! 

6 kommentarer:

  1. Ej, hvor lyder den bare god og fortryllende. Efter at have mislykkedes med at læse hans roman "Amerikanske guder", som i den grad skuffede mig, så trænger til at læse noget godt fra hans forfatterskab :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er helt klart forsøget værd, hvis du spørger mig!
      Desuden er det ikke en lang bog, så den er ikke så intimiderende. Derfor er det også endnu mere fantastisk, at han har formået at skabe så skønt et eventyr, på så få sider! :)
      Læs den, læs den, læs den! :D

      Slet
  2. Ja ja ja, den er så utrolig fantastisk! Jeg knuselsker også filmen, og synes den er lige så eventyrlig som bogen - dog på to vidt forskellige måder, især fordi handlingen varierer en smule, hvilket passer mig glimrende! Så er det som at se/læse to forskellige ting, men dog med de samme fantastiske grundprincip og personer. Perfekt! :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er så længe siden at jeg har set filmen, men jeg mindes at være helt tosset med den. Den skal genses snart! :D

      Slet
  3. Åh, Neil! Han kan noget som ingen andre kan i hele verden... Jeg sidder selv begravet i hans nyeste "Trigger Warning", og læser så uendeligt langsomt simpelthen fordi jeg ikke vil have, at bogen ender, for så er der igen ikke mere ulæst Gaiman i min verden :)
    Og Stardust er virkelig en af det fineste juveler i hans magiske verden!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, han må have gået på Hogwarts eller noget lignende..
      Hold da op, du er en dedikeret fan! Dette er kun min anden bog af ham, men jeg har to mere på reolen der venter på at blive åbnet og slugt! :D

      Slet