mandag den 16. februar 2015

"Sex and the City" af Candace Bushnell

“Man may have discovered fire, but women discovered how to play with it.” 



Titel: Sex and the City. Forfatter: Candace Bushnell. Udgivelsesår: 2007 (originalt: 1996). Sidetal: 237. Forlag: Aschehoug. 

Sex and the City beskriver med bid, sarkasme og sort humor livet på Manhatten blandt rigdoms-, karriere- og kærlighedssøgende newyorkere. Mød bl.a. Carrie, den plagede unge forfatter, som leder efter kærligheden alle de forkerte steder; Mr Big, den succesfulde forretningsmand, som går fra det ene ligegyldige forhold til det næste; Samantha Jones, filmproduceren, som er indbegrebet af en hel generation af kvinder, som kun alt for godt ved, hvor flygtige begreber ungdom og skønhed er... for ikke at nævne modeljægerne, som kun går ud og i seng med de fotogene, og psykomødrene, som forkæler og kvæler deres enebørn.


Denne bog var som en af de psykomødre, som handlingsteksten beskriver, bare uden forkælelse. Den kvalte mig ganske enkelt langsomt.
Den var kedelig og den var slet ikke sjov og spøjs og sprængfyldt med lækkerheder omkring newyorkerlivet eller spøjse og sjove kærlighedshistorier. Den var: blah. Bluergh.
Skrivestilen var kedelig og jeg gabte mig nærmest igennem bogen. Personerne var intetsigende, de var et stort bundt af pivskide og de var ganske enkelt: kedelige.
Jeg kan slet ikke se hvordan denne bog kan være "bogen bag tv-serien", for jeg finder tv-serien hylende morsom, hammer fræk og spændende. Den er fyldt med lækkerier og det er en serie jeg kan se igen og igen og igen! Tanken om at skulle læse denne bog igen gør mig helt skidt.. Bare det at hive bogen frem fra reolen (hvorfor har jeg den overhovedet stadig på reolen?), gjorde mig ilde til mode..
Jeg er så skuffet og når jeg nu tænker tilbage på min læseoplevelse, så synes jeg endda at de to stjerner jeg oprindeligt havde givet den, er for gavmildt og jeg er forundret over, at jeg overhovedet fik den færdiglæst.

En tanke kører gennem mit hoved: hvad er det folk ser i denne bog, som jeg ikke kan se? Hvordan har folk kunnet læse denne bog og tænke: "Den her! Den vil kunne skabe en vildt populær og millionindbringende serie, der vil få kvinder verden over til at sukke!"? Jeg kan ikke se det.. Jeg kan ikke forstå det og det ærgrer mig virkelig.. Jeg bryder mig ikke om, ikke at kunne lide bøger, men denne her var simpelthen bare... Suk! 


Jeg mener, ikke engang mit billedredigeringsprogram kunne lide bogen.. Det blev ved med at gøre billederne grønne - skiftevis endda. Det må da for pokker være et tegn...

Har du læst den og kan du forklare mig hvad det er, mine øjne og mit sind ikke har kunnet finde frem til? Eller var du lige så skuffet som jeg? 

6 kommentarer:

  1. Jeg læste den for mange mange år siden - faktisk før jeg havde set TV-serien. Jeg kunne rigtig godt lide den - selvom jeg kan nikke genkendende til det du skriver.
    Jeg husker, at jeg var meget fascineret af det univers, der beskrives. Det er så anderledes end det liv jeg lever, og personernes værdier (eller mangel på samme) er slet ikke noget jeg selv kan genkende. Den kyniske og kolde måde at leve på er for mig dybt mærkværdig - men også utrolig underholdende. Jeg slugte bogen og blev fascineret som var det en kreativ science fiction roman jeg havde fat i.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan godt se hvordan man skulle kunne blive fanget af bogen, netop som du skriver: fordi handlingen ligger så fjernt fra ens egen hverdag og jeg ærgrer mig virkelig over, at netop det faktum ikke hjalp mig og min læseoplevelse.

      Jeg er dog virkelig glad for at høre, at der rent faktisk er nogen der nyder den bog! :)

      Slet
  2. Det er flere år siden at jeg læste "Sex and the City" og også prøvede med efterfølgeren af samme forfatter. Jeg måtte give op på begge to. De var så sindsygt ringe at man jo næsten fik ondt i øjnene, og havde det ikke været for serien, så havde jeg aldrig givet dem chancen til at begynde med. Hvordan det nogensinde kan være gået den anden vej, har jeg ingen anelse om. :S

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, jeg er ellers blevet anbefalet "The Carrie Diaries" af samme forfatter, meeeen.. Jeg tror, at jeg i denne omgang vil lade forfatteren stå selv om dette og så undgå flere dårlige læseoplevelser, der kan ødelægge min kærlighed til serien.

      Jeg kan slet ikke forstå, hvor pokker folk finder inspiration i denne bog, men de må se noget, som vores ømme øjne ikke kan se (mon det er mere behageligt at se Castiel i sin sande form?).

      Slet
  3. Jeg læste bogen for flere år tilbage. Er vild med serien, så var meget spændt på at læse bogen bag. Jeg brød mig virkelig heller ikke om den, øv hvor var jeg skuffet. Men så er det dejligt at tv-serien er lige så fantastisk, som den altid har været :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, tv-serien redder en del for Sex and the City universet! :)
      Jeg er i hvert fald meget glad for, at jeg ikke læste bogen først...

      Slet