mandag den 2. februar 2015

"I Will Save You" af Matt de la Peña

“My chest got this weird feeling, like when you stare into the eyes of a little baby and the baby looks back up at you and you can feel how pure and innocent it is, so much that it makes your stomach feel empty - probably 'cause you realize you used to be pure like that, too, and now you're not.” 




Titel: I Will Save You. Forfatter: Matt de la Peña. Udgivelsesår: 2010. Sidetal: 320. Forlag: Delacorte Press.

Kidd is running from his past and his future. No mom, no dad, and there’s nothing for him at the group home but therapy. He doesn’t belong at the beach where he works either, unless he finds a reason to stay.
Olivia is blond hair, blue eyes, rich dad. The prettiest girl in Cardiff. She’s hiding something from Kidd—but could they ever be together anyway?

Devon is mean, mysterious, and driven by a death wish. A best friend and worst enemy. He followed Kidd all the way to the beach and he’s not leaving until he teaches him a few lessons about life. And Olivia.



"We only reveal what we want other people to know, right? It's like we create fictional characters for the public. And inside we're somebody totally different."

Jeg stiftede bekendtskab med Matt de la Peña i "My True Love Gave to Me", hvor han bidrog med historien "Angels in the Snow" (jeg anmeldte bogen samt hans historie her). Jeg kunne godt lide hans rå måde at skrive på om Shy, der egentligt ikke havde det helt nemt. Jeg undersøgte derfor, hvilke værker Matt ellers havde sat i verden og faldt over "I Will Save You", der i hvert fald ikke skuffede! 

Kidd har haft en opvækst, som ingen burde opleve nogensinde og på trods af, at han har et sikkert sted på Horizons - opholdstedet han er på, mangler han mere. Han mangler frihed og glade dage - Kidd mangler virkelig bare et sted, hvor han føler, at han hører hjemme. Han stikker af og søger tilflugt på stranden, hvor han får et arbejde ved Red, der sørger for vedligeholdelse rundt på telt/campingpladsen der hører til stranden og der møder Kidd også Olivia..
Lige da Kidd begynder at føle, at det er der han hører hjemme, indhenter hans fortid ham og han begynder stille at kæmpe med, at redde hans nyfundne hjem og frihed, fra det mørke der hjemsøger ham.

Matt har stykket en historie sammen der både indeholder frygt, glæde, kærlighed, had, vrede og håb og han har gjort et fantastisk stykke arbejde med det. Hele bogen er godt skrevet og den hænger godt sammen, på trods af de mange følelser og situationer man som læser går igennem.
Jeg havde intet problem med at leve mig ind i historien og jeg kæmpede side om side med Kidd og Olivia, for at vinde over fortidens dæmoner. Jeg hadede Devon mindst lige så meget som Kidd og jeg frygtede Devons psykopatiske væremåde.

Jeg forstod bogen på en bestemt måde, indtil den mod enden tog en drastisk vending. Bogen handlede pludselig om så meget mere, end jeg egentligt havde regnet med og jeg var efterladt med åndenød og en chokeret følelse. Matt formåede simpelthen at liste sig udenom mine beregninger, for derefter at snige sig ind på mig og kaste en iskold spand vand i hovedet på mig.

Jeg vil ikke lyve og sige, at jeg ingen forventninger til Matt og denne bog havde, for det havde jeg. Jeg forventede en god bog og det fik jeg virkelig også - og mere til!
Det er bestemt ikke det sidste jeg læser af ham og denne bog er uden tvivl på min liste over de mest overraskende favoritter.
"My stain will never get fixed 'cause it's on the inside. And lasers can't reach there." 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar