søndag den 25. januar 2015

"Mig før Dig" - Jojo Moyes

"... for sorgen overmandede mig.
Den skyllede ind over mig og flåede i mit hjerte og min mave
og mit hoved, og den trak mig under, og jeg kunne ikke bære det.
 Jeg troede virkelig ikke, at jeg ville kunne bære det."


Titel: Mig før Dig. Forfatter: Jojo Moyes. Udgivelsesår: 2013 (originalt: 2012). Sidetal: 438. Forlag: Cicero.

Lou Clark ved en masse ting. Hun ved, hvor mange skridt der er fra bussen og hjem. Hun ved, at hun elsker sit arbejde på The Buttered Bun, og hun ved, at hun måske ikke elsker sin kæreste Patrick så højt, som hun burde. Hvad Lou Ikke ved, er, at hun lige om lidt mister sit job, og at det bestemt ikke er nemt at få et nyt. 

Will Traynor ved, at han ikke længere har lyst til at leve. Han ved, at livet nu føles småt og glædesløst, efter at han er blevet lam i stort set hele kroppen - og han ved præcis, hvordan han vil gøre en ende på elendigheden. Hvad Will ikke ved, er, at Lou lige om lidt vil bryde ind i hans liv og gøre hans dagligdag knap så farveløs. Og hvad ingen af dem ved, er, at de kommer til at forandre hinandens liv for altid. 

Jeg ved ikke om jeg, fordi jeg arbejder på et senhjerneskadecenter, følte en dybere forståelse for Will, end jeg ville, hvis ikke jeg havde arbejdet hvor jeg gør.. Men jeg forstod ham.
At blive "frarøvet" sin frihed, sine muligheder og sin fremtidsplaner på den måde, mens han stadig kan se tilbage på alt det han plejede at gøre, plejede at kunne, plejede at ville..
At være så dybt afhængig af andre mennesker, af at de kan og vil hjælpe dig og at skulle lukke disse mennesker ind og lade dem have komplet kontrol over din situation - det er hårdt.
Will var især ramt, fordi han altid havde været så selvstændig og fordi han ikke kunne komme over, at hans muligheder ikke længere var de samme.
Og jo, han kunne have kæmpet og han kunne have skabt en fin tilværelse for sig selv, men han var fandens fastsat på, at det ikke var den fremtid han havde forventet og derfor ikke en fremtid han ville have.
Selvom jeg ikke var enig i hans tankegang og stadigvæk ikke er, kunne jeg godt forstå ham.

Lou fik i den grad et wake-up-call, da hun blev kastet ind i Traynor familiens liv og situation - hvilket var fantastisk godt for hende.
Hun blev rusket i live og hendes normalt rutinerede dag, blev pludselig fyldt med eventyr og udfordringer som aldrig før. Hun lærte at livet er for kort til at nøjes og at hendes liv er netop det - hendes. 


Jeg var forberedt på, at denne bog ville være rørende, men.. På trods af små hints på forsiden og i bagsideteksten, var jeg alligevel ikke forberedt på, at få mit hjerte knust på andres vegne, eller på at blive ramt så hårdt af virkeligheden. 
Det var hårdt at læse om Lous stædighed, samtidig med Wills opgivenhed. 
Bogen handlede ikke nær så meget om kærlighed som man ville tro, men mere om livet, om at finde lys i mørket og om at tage ansvaret for sin egen skæbne. Den var smuk, den var sørgelig og den var virkelig godt beskrevet.

Slutningen af bogen var jeg, som mange andre, ikke synderlig glad for.. Den var barsk, den var rammende og den knækkede mig da også fuldstændig, men.. Den passede til historien. Alt ender ikke altid lykkeligt og Will havde i den grad brug for at tage over, at tage styringen af sit eget liv tilbage og at vælge det han gør, kræver virkelig en massiv styrke. 


Læs ikke denne bog, hvis du lige nu og her ønsker en sød romance.
Nej, læs denne bog for at udvide din horisont. Læs den for at blive ramt dybt og hårdt, af en dyb og hård fortælling.
Læs den fordi den er fandens smuk og fordi den går lige i hjertet, på sin helt egen måde.



8 kommentarer:

  1. Svar
    1. Jeg kan godt lide, at have ret! :D

      Slet
  2. Jeg anede ingen anelse om handlingen da jeg læste den i 2013 og jeg blev fuldstændig tromlet over rent følelsesmæssigt for jeg var under ingen omstændigheder forberedt på slutningen. Jeg er helt enig, det er en fantastisk velskreven bog! Jeg kunne egentlig godt tænke mig at læse den igen, men jeg er endnu ikke parat til alle de følelser igen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan godt følge dig i forhold til genlæsning og følelsesbomben der hører med! Jeg vil også gerne læse den igen en dag, måske under bedre forhold (at sidde og snøfte på arbejde var ikke super fedt). :)

      Slet
  3. Jeg glæder mig SÅ meget til, at læse denne bog! Rigtig fin anmeldelse du har skrevet!

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, så håber jeg du finder den lige så skøn som jeg gjorde! :)

      Slet
  4. Åh ja, den er simpelthen så god! Jeg var helt opløst, da jeg havde læst den. Valgte at læse den til Read-a-Thon, hvilket var en tåbelig beslutning, for kunne slet ikke overskue at læse andet efterfølgende :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh! Ja det er en bog man skal vælge læsetidspunktet med omhu ved! Også selvom man ikke helt er klar over det i første omgang. :D

      Slet