onsdag den 5. november 2014

Boglige vaner #1 - Musik


One good thing about music, when it hits you, you feel no pain.




Når det kommer til musik under læsningen, er det et behov/en lyst der hos mig kommer og går lidt.
Hvilket musik jeg så lytter til, ændrer sig dog stort set ikke. Jeg hører nemlig gerne klaverspil, hvilket er noget der stammer tilbage, fra da jeg læste Twilight serien for første gang. I Twilight filmen er der nemlig nogle af kunsteren Yirumas fantastiske sange og jeg kom hurtigt frem til, at de bløde og skønne toner var utroligt velfungerende som soundtracks til min læsning. Da lysten til at høre musik for nyligt igen dukkede op, fandt jeg denne playliste på spotify og jeg knuselsker den simpelthen.
Der er så mange følelser i klaverspil, så lige præcis denne liste er fantastisk, for selv om hver sang er sin helt egen, flyder de i mine ører sammen til én lang historie.

Det sker selvfølgelig også, at jeg finder de playlister som forfattere selv har stykket sammen til lige netop deres bøger og så har jeg dem på repeat, men oftest når der er tekst i sangene, mister jeg fokus fra bogen (medmindre det er så lavt, at jeg kun kan fornemme beatet).
Jeg er nemlig typen, der synger eller nynner med, hvis jeg kender teksten (på trods af, at min stemme lyder som noget der har været igennem blenderen).

Har I nogle musikalske vaner, når det kommer til læsning? Hvis ja, hvilke? 

4 kommentarer:

  1. Jeg er virkelig dårlig til at høre musik, når jeg læser - uanset om der er sang eller ej. Jeg kommer nemlig desværre til at fokusere alt for meget på det, og jeg kan dermed ofte ikke huske, hvad jeg har læst. Det irriterer mig virkelig, for især med bøger hvor der er musik, der hænger sammen med historien, synes jeg virkelig, det kunne være rart at kunne høre musik under læsningen :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, mit kommer som sagt også i perioder, alt efter hvor mit koncentrationsniveau ligger.
      Det er virkelig ærgerligt, at det ikke fungerer for dig. Men det stopper dig jo heldigvis ikke! :D

      Slet
  2. Jeg hører aldrig musik mens jeg læser. Enten tager musikken al min fokus eller også er jeg så opslugt i bogen, at jeg lukker helt af for omverdenen og så kan de jo være lige meget med musikken.

    Hvis der er musik referencer i bøgerne, så går jeg tit ind og søger sangene på Youtube, for at høre hvad det er for noget. Lige som hvis der er omtalt et maleri jeg ikke kender, så Googler jeg også lige det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, det kan jeg godt se.
      Det med at google bogens indhold, er aldrig noget jeg har gjort mig så meget i. Som regel kun, hvis ikke forfatteren formår, at beskrive et godt nok billed, af f.eks. maleriet. :)

      Slet