fredag den 7. november 2014

"Alice's Adventures in Wonderland & Through the Looking-Glass" - Lewis Carroll

“If I had a world of my own, everything would be nonsense. Nothing would be what it is, because everything would be what it isn't. And contrary wise, what is, it wouldn't be. And what it wouldn't be, it would. You see?” 




Titel: Alice's Adventures in Wonderland & Through the Looking-Glass. Forfatter: Lewis Caroll. Udgivelsesår: 2001 (originalt: 1871) Forlag: Wordsworth Classics. Sidetal: 288.

When Alice tumbles down, down, down a rabbit-hole one hot summer's afternoon in pursuit of a White Rabbit she finds herself in Wonderland. And there begin the fantastical adventures that will see her experiencing extraordinary changes in size, swimming in a pool of her own tears and attending the very maddest of tea parties. For Wonderland is no ordinary place and the characters that populate it are quite unlike anybody young Alice has ever met before. In this imaginary land she encounters the savagely violent Queen, the Lachrymose Mock Turtle, the laconic Cheshire Cat and the hookah-smoking Caterpillar, each as surprising and outlandish as the next. 

Jeg har set de forskellige Alice film flere gange og jeg har været fanget i det kreative og eventyrlige spind, men aldrig i samme omfang, som da jeg læste denne bog.
Sproget udfordrede mig en del og på trods af trætte øjne til read-a-thon, fik jeg læst denne skønhed og sikke en magisk tur, jeg kom på!
Alice rejser ind i dette mystiske land, hvor intet er som det bør være, men alligevel er lige præcis som det skal være. Hun møder finurlige væsener, der ikke altid har en tankegang der er mulig at følge.
Bogen udfordrer dit sind og vil gerne have dig til at tænke på en måde og et sprog, jeg bedst kan beskrive som "volapyk". Bogen er et sandt eventyr for børn og alt det som Alice føler er underligt og indviklet, er i virkeligheden så ligetil. For selvfølgelig går Tiden ikke, når Tiden er for fornærmet til, at gå nogen steder!
Den nye verden, som Alice har fundet sig, er helt på hovedet. Folk bliver dømt før de begår en forbrydelse og ikke efter - for på den måde, bliver forbrydelsen slet ikke begået..
Hele denne eventyrlige verden, fungerer som et frisk pust til fantasien og jeg skulle hele tiden være oppe på dupperne, for at kunne følge med i denne historie.
Jeg nød bogen helt ud i fingerspidserne.
Der er bøger, hvor jeg efter at have læst dem, føler mig taknemmelig og beæret over, at have fået lov til, at opleve historien - dette er en af dem.
Så tak til Lewis og til Alice for noget af et eventyr! 

6 kommentarer:

  1. Jeg har aldrig fået læst "Alice i Eventyrland", jeg har endda to udgaver. Der kommer hele tiden andre bøger og overhaler. Men jeg synes da din anmeldelse har gjort mig nysgerrig og jeg overvejer kraftig at tilføje den december måneds læseliste.

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, det kender jeg alt for godt!
      Jeg håber, at du nyder den lige så vel som jeg gjorde, når du engang får den læst! :)

      Slet
  2. Den her har godt nok været på min læseliste længe!
    Din anmeldelse giver mig endnu mere lyst til at få den læst - der er vist ingen vej udenom at komme ud og investere nu.

    Mvh. Liva
    A useless life is an early death

    SvarSlet
    Svar
    1. Det vil i hvert fald være en vildt fantastisk investering, hvis jeg selv skal sige det! :)

      Slet
  3. Sikke en fin udgave af bogen, elsker det fjollede og fortryllende univers.

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan jeg godt forstå - det er jo et fantastisk univers. :)

      Slet