tirsdag den 21. oktober 2014

"The Ocean at the End of the Lane" - Neil Gaiman

“Oh, monsters are scared," said Lettie. "That's why they're monsters.”




Titel: The Ocean at the End of the Lane. Forfatter: Neil Gaiman. Udgivelsesår: 2013. Forlag: William Morrow Books. Sidetal: 181. 

En middelaldrende mand vender tilbage til sit barndomshjem for at deltage i en begravelse. Selvom huset han boede i for længst er væk, er han draget til gården for enden af vejen, hvor, da han var syv, mødte den mest bemærkelsesværdige pige, Lettie Hempstock samt hendes mor og bedstemor. Han har ikke tænkt på Lettie i årtier, og alligevel som han sidder ved dammen (en dam, som hun havde hævdet var et hav) bag den faldefærdige gamle gård, kommer den indtil nu glemte fortid tilbage. Og det er en fortid for mærkelig, for skræmmende, for farlig til at være sket for nogen, endsige en lille dreng.  

Dette er min første bog af Neil Gaiman og langt fra den sidste. Jeg åbnede denne bog uden nogen særlig forventning eller forestilling om hvad bogen handlede om - jeg vidste bare, at så mange derude elsker hans værker, så der måtte jo være noget særligt ved ham, ikke? Jeg kan lige så godt gøre klart, at det er der. Der er noget helt vidunderligt, fangende og magisk over hans skrivemåde og hans leg med ord, der har gjort, at jeg siden lørdag gentagende gange er vendt tilbage til historien. Den sidder simpelthen fast i mit hoved og jeg fanger mig i, at genspille handlingen flere gange om dagen..
Jeg er normalt ikke en der genlæser bøger ofte, men jeg er ikke et eneste sekund i tvivl om, at denne bog er en jeg vil vende tilbage til mange gange i løbet af mit liv.

Vi følger en mand, der som voksen vender tilbage til stedet hvor han er vokset op. Da han dukker op, vender hans for længst glemte fortid tilbage og vi følger ham, da han genoplever sin barndom hvor han var ude for en traumatisk oplevelse. Denne oplevelse forstyrrede energien i området og i ham og lukkede mørket ind. Der bliver nu, med hjælp fra en hvad jeg vil kalde: magisk pige og hendes familie, sat en kamp igang, for at genoprette freden i deres lille og på en måde isolerede hjem. Det mørke der skræmmer og ødelægger noget i den lille dreng skal udryddes, men det er ikke så let, at overvinde et mørke, der har sat dybe rødder i ens omgivelser og indre..

Ingen kommentarer:

Send en kommentar