søndag den 26. oktober 2014

Serie Søndag #6


I Hex Hall triologien følger vi den unge Sophie Mercer der er heks, men vist ikke helt har styr på hvordan det hele fungerer. Efter at en af hendes formularer slår fejl, beslutter hendes far sig for, at sende hende til en kostskole for overnaturlige væsener. Der er dog ikke så sikkert på kostskolen som Sophie havde forventet og hun bliver snart trukket ind i en kamp om liv eller død. I løbet af bøgerne finder Sophie desuden ud af, at hun ikke er den hun troede og at netop dette er grunden til, at Sophie er den eneste der kan stoppe død og ødelæggelse fra at ske.




Dette er en serie på tre korte bøger, som er meget let-læselige og perfekte som en hyggelig hurtig læsning.
Jeg var i starten en anelse skeptisk da serien virkede meget forudsigelig og hvis jeg skal være helt ærlig - så var den det også på mange punkter.
Vi har vores typiske, måske knap så heldige "heltinde", der ikke selv ved hvad hun indeholder og er i stand til. Hun bliver udsat for en hel række udfordringer på det personlige og sociale plan. Selvfølgelig er det ikke ligetil og hun må ofre en hel del og så bare håbe på, at hun kommer helskindet igennem.
Dog fandt jeg hverken denne forudsigelighed irriterende eller ødelæggende for historien. Rachel Hawkins formåede nemlig, at holde mig fanget i historien. Både af hendes lette, dog spændende skrivemåde og også fordi det alligevel lykkedes hende, at overraske mig på punkter i historien.
Jeg ville nemlig sidde og tænke: "HA! Jeg ved hvad der sker nu!" Og så ville Rachel svare: "Det har du måske lige her, men! Så skaber jeg et tvist et andet sted og så vil du blive forvirret, men forbløffet."
Og det er altså noget jeg godt kan lide. For jeg kan selvfølgelig godt lide, at læse bøger der overrasker og som jeg ikke kan regne ud, men! Jeg kan også godt lide at læse bøger, hvor jeg føler mig spids for at have regnet det hele ud, for så at blive overrasket på ny - og sådan var det for mig, at læse Hex Hall.
Hex Hall handler om magi på et andet niveau og jeg synes de er værd at læse, hvis du mangler noget let, frisk og magisk. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar