fredag den 10. oktober 2014

'Kaldet' (Endgame #1) af James Frey & Nils Johnson-Shelton

"Jeg var lykkelig," siger hun vemodigt. "Jeg havde verden i min hule hånd. Jeg troede, jeg var normal, Feo. Jeg troede sgu, jeg var normal ligesom alle andre."



Lad os lige nyde hvor flot denne bog er og sikke en fantastisk farve! 


Titel: Kaldet (Endgame #1). Forfatter(e): James Frey & Niels Johnson-Shelton. Udgivelsesår: 2014. Forlag: Høst & Søn. Sidetal: 460. 

Denne bog er et anmeldereksemplar fra Høst & Søn

Siden tidernes morgen har Spillerne altid været klar. De er unge, kamptrænede og fuldkommen skruppelløse - og hver især repræsenterer de en ældgammel slægt. For dem har Endgame altid været en mulighed, men aldrig en realitet... ikke før nu.

Da tolv meteorer med få timers mellemrum rammer kloden tæt på Spillernes hjem, ved de, at Endgame er i gang. Hver meteor indeholder en kodet besked til de unge udvalgte; en besked, som fører dem til Qin Lin bjergene i Kina. Her bliver de mødt af en repræsentant fra Himmelfolket, som sætter dem ind i det globale spil om Jordens undergang: Verden vil rammes af naturkatastrofer, ødelæggelser og krige. Kun den Spiller, som først knækker koden og finder frem til de tre nøgler, sikrer sig selv og sin slægt overlevelse. Alle andre vil dø. Reglerne er enkle: der er ingen regler. Hver spiller efterlades med et spor og ordene "Endgame er begyndt".

Det bliver startet på en brutal kamp for overlevelse, men også en storstilet skattejagt, der omfatter hele kloden. Nogle vil dræbe, andre vil forelske sig; nogle regner den ud, andre spionerer, og enkelte afventer. Men alle spiller med. Også læseren..


Jeg kan virkelig godt lide hele ideen med at inddrage læseren så meget, at vi faktisk kan være med i hele historien. Skattejagts delen synes jeg er fantastisk, dog har jeg valgt ikke at gå op i det med hud og hår, lede efter svar på gåderne, eller forsøgt at løse koderne. Jeg valgte simpelthen bare at læse bogen som den er. Ind i mellem kunne jeg selvfølgelig ikke lade være med at stirre på gåderne og tallene, for at se om jeg havde fået flere hjerneceller siden sidst og derfor kunne regne det ud - hvilket jeg ikke kunne forresten. Bogen fungerer dog fint, uden at kodning eller lignende var noget jeg satte mig ind i og det var en fantastisk læseoplevelse.
De første 50-60 sider gik sløvt (måske også fordi jeg led af søvnmangel på det tidspunkt), men jeg blev hurtigt opslugt derefter og så var der bare knald på igennem resten af bogen!
Det gælder om at slå de andre spillere ihjel, undervejs til at finde de nøgler der sikrer din overlevelse og ok! Spillerne er blevet kørt igennem træning til spillet siden de var småbørn og nogle af lærermestrene har klaret opgaven med at videregive læringen bedre og mere humant end andre.. Hvilket selvfølgelig betød, at nogle af disse spillere var direkte psykopater og burde sejles ud og spærres inde i et fængsel på en øde ø... Helst på en anden planet faktisk.. Og så var der de stakler, der virkelig burde få noget professionelt hjælp.. (Tiny spoiler alert incoming) An? Det er ikke ok at sutte på folks afklippede negle! Enough Said... 
Det er dog svært med så mange "hovedpersoner" og det splitter mig virkelig, for jeg hepper jo på næsten dem alle!
Jeg glæder mig monster meget til at de næste bøger i serien udkommer og til at se om jeg har ret i mine anelser! Dudududuuuum..


Nu siger den godt nok, at jeg har 90% chance for at overleve, meeen jeg er ret sikker på at jeg ville blive ramt af den første, den bedste meteor... 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar