mandag den 22. september 2014

'The Maze Runner' af James Dashner

“Sometimes you don't look very hard for things you don't believe will or can happen.”





Titel: The Maze Runner. Forfatter: James Dashner.  Udgivelsesår: 2011 (originalt: 2009). Forlag: Chicken House. Sidetal: 371.

Da Thomas vågner, kan han ikke huske andet end sit navn. Han er omringet af fremmede - drenge, som heller ikke kan huske noget fra før. Hver måned kommer der en ny til Lysningen. Ingen ved hvorfra. På den anden side af de høje stenmure, der omgiver det lille samfund, er der en uendelig og altid foranderlig labyrint. Den er drengenes eneste vej ud, men ingen er nogensinde kommet levende igennem den. Om natten lukker porten drengene inde og fjenderne ude...


Jeg kunne faktisk godt lide bogen. Jeg kan huske, at da jeg smed den i Amazon kurven et halvt års tid siden, var jeg super spændt på at læse bogen. Jeg havde den også med på arbejde kort tid efter, som nattens bog, men jeg kunne simpelhen ikke komme ordentligt igang med den. De første 50-60 sider fangede mig overhovedet ikke og jeg endte med at lukke bogen i, pakke den ned i tasken og finde en anden bog via min Kindle app.
Jeg har dog hele tiden vidst, at jeg ville vende tilbage til bogen, da jeg absolut ville læse den inden at jeg skulle se filmen. Så med en biograf dato planlagt, besluttede jeg mig for at forsøge igen og jeg må indrømme at på trods af de første mange sløve sider, så blev jeg alligevel trukket ind i denne dystopiske verden og jeg nød at være der.
Bogen var spændende og jeg vendte siderne desperat efter at finde svar, for at se om jeg kunne regne det hele ud og komme dem alle i forkøbet. Det lille univers var ret gennemført og på trods af at det er det samme der foregår dag for dag, følte jeg ikke at bogen på noget tidspunkt blev kedelig og ensformig.
Jeg synes også at det var fedt, at forfatteren havde indført ord som "Klunk" og "Shuck", i stedet for at bruge diverse bandeord i hver fjerde sætning.
Det irriterede mig dog, at de er så skide uhøflige og så pokkers opsatte på at alt skal være hemmeligt. Over halvdelen af de der er der, bliver ikke inddraget og jeg ved godt at det også kunne blive rodet, men hvordan ved de at de har alle tanker og muligheder på bordet, hvis ikke alle folks tanker bliver hørt?
Og sikke et godt førstehåndsindtryk, ikke?

Jeg glæder mig i hvert fald meget til at se filmen og jeg er spændt på at læse fortsættelserne, men jeg har ikke hammer travlt med at smide dem i kurven og trykke "Proceed to Checkout". 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar