søndag den 14. september 2014

Serie søndag #1

Serie Søndag er noget nyt jeg vil begive mig ud i, hvor jeg hver søndag vil præsentere og skrive lidt om en serie jeg har læst/er ved at læse!



Idag handler det om Julie Kagawas serie The Iron Fey, som er en skøn og eventyrlig serie jeg med stor fornøjelse læste sidste år.
Da hovedpersonen Meghans bror bliver kidnappet og ført til "Nevernever," (fe-verdenen) må hun med hjælp fra venner, fe-folk og mystifistiske væsener drage til det ukendte land for at redde ham.
Under redningsaktionen sker der ting og sager og blandt andet finder Meg ud af at hende biologiske far er ingen anden end Obereon - Fe Kongen hos Sommer Hoffet. For Meg betyder dette en fremtid indblandet i denne gådefulde verden. Hun er dog ikke som de andre feer/halv-feer og skal nu til at vænne sig til et nyt "hjem" og arbejde på at åbne de øvrige feers øjne op for muligheden for en ny og bedre fremtid!

Igennem bøgerne er der flere referencer til A Midsummer Night's Dream, som jeg derfor også købte og læste. Nu er jeg ikke særlig ferm til at forstå Shakespeare og hans skrivemåde - så det tog mig ret lang tid at få læst den lille bog på små 120-130 sider. Ud over nogle af karaktererne og deres væremåder, havde de to bøger dog ikke meget til fælles efter min mening, men det var sjovt at se hvordan Julie have overført de små ting til sine bøger.




“Oh, we're playing nice now? Shall we have tea first? Brew up a nice pot of kiss-my-ass?”


Jeg var absolut, helt vildt, mega monster meget fanget af denne serie og det er også uden tvivl en af mine yndlingsserier! Måden Kagawa havde fanget og beskrevet fe-verdenen, personlighederne og situationerne var virkelig vidunderlige. Bøgerne var både humoristiske, eventyrlige, til tider hjerteskærende og romantiske!
Meghan kan man roligt sige bliver sendt igennem en masse prøvelser, som jeg egentligt synes hun klarede fint uden at blive en af de der trælse hovedpersoner, som har det "ih og åh så hårdt."
Jeg blev selvfølgelig fanget i en kærlighedstrekant og jeg havde VIRKELIG svært ved at finde ud af hvilken af de to herre jeg holdt med. Ash er icy, (han er jo også prins i vinterhoffet) men når vi endelig lærer ham ordentligt at kende igennem bøgerne er han en der elsker fuldt ud og hans måde at elske på er virkelig smuk. Robin (Puck) er en smilende, frisk og vittig fyr, som virkelig formår at charme sig ind på livet af en. Selvfølgelig kan han være lidt af en nar (hof-nar, haha) så er han en henrivende person. Man kan vel godt sige at Ash er "The Bad Guy" hvor Puck er "The Nice Guy!"
Jeg er dog for længst blevet enig med mig selv om, at bare fordi Meghan har valgt én, kan jeg vel for pokker godt vælge dem begge! Derfor er de begge nøje tilføjet til min Book-Boyfriend liste!

Hvis du er interesseret i feer, magi og kærlighed, så synes jeg at du skal give denne serie en chance!


Skøn søndag til jer alle! 




4 kommentarer:

  1. Jeg må snart få købt den der box altså! :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Det synes jeg ville være en fantastisk idé! :D

      Slet
  2. Den er sååååååååååååååååå god! Har du læst Kagawa's andre bøger?

    (Btw kan du ikk' ændre indstillinger, så man kan kommenterer med blot navn og url? :))
    Sabrina - http://sabrinasblog.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej jeg har kun læst denne og så spin-off'en The Call Of The Forgotten. :)

      Åh jo, hvis jeg lige finder ud af hvordan jeg gør det. Det kigger jeg lige på :)

      Slet